Tisdag

Strax före halv två började passet och som vanligt var jag på plats i god tid för att hinna fika lite. Noterade dock tämligen omgående att Uppsalatåget som jag normalt skulle köra ner till Centralen verkade vara inställt så jag ringde Operativa Personalledningen. Jag fick då veta att jag skulle åka pass ner till Centralen för att där byta av föraren på ett tågsätt som var ute i trafik. Jag gick ut på bangården och liftade med en X40 som skulle ner till Centralen. Väl där hann jag upp till Personallokalerna för att ta lite mer kaffe och pratade också lite snabbt med en av handledarna jag hade under praktikveckorna i Västerås.

Vid tio i två stod jag nere vid spår 6 där Uppsalatåget snart rullade in och jag bytte av föraren och gick till loket i andra änden. Efter att ha gjort mig klar var det bara att vänta på att det skulle bli avgång. Det här tågsättet skulle stå en halvtimme extra på Centralen eftersom det nu skulle användas som ett insatståg, så jag kunde ta det lugnt och äta lite frukt som jag tagit med mig.

Vid tjugo i tre avgick vi och ”varvet” – till Uppsala och tillbaka – avlöpte helt utan mankemang och när vi var tillbaka på spår 3 på Stockholm C lämnade jag över till näste förare på tur. Nu så var det dags för en timmes rast i Personallokalen och då åt jag min matlåda.

Kvart över fem var det dags att gå ner till spår 3 igen för att byta av föraren på ankommande Uppsalatåg och tjugo i sex var vi på väg mot Uppsala igen. Även det här varvet gick helt smärtfritt och som vanligt skulle tågsättet tas ur trafik när vi återkommit till huvudstaden. Istället för att ta in oss på spår 6 som Fjärren brukar göra när vi ska tas ur trafik kom vi idag in på spår 3 – alltså det normala ”Uppsalaspåret”. Så här vid tjugo över sju på kvällen är det inte så mycket folk i rörelse men tidigare på dagen är det nästan ogörligt och hopplöst att ta ett tågsätt ut trafik på spår 3 eftersom folk går ombord hela tiden. Nu var det bara en person som gick på och som jag fick mota av innan jag hann till andra änden och kunde förregla dörrarna för att förhindra att fler skulle gå på. Trots att det var nästan 40 minuter till nästa avgång mot Uppsala så var det flera som kände på dörrarna och ville gå på. När jag gjort mig klar körde jag ut till Hagalund där det som vanligt blev toatömning och sedan hamnade jag på spår 11 inne i Nya Vagnhallen. Det bakre loket skulle till verkstad men det fick depåpersonal ta hand om och jag kunde bara lämna tågsättet och gå mot utgången för att åka hem.