Så här efter en ledig ”bonushelg” med sommarvärme var det dags att jobba igen. Värmen ska hålla i sig någon dag till i alla fall och det är en härlig tid nu när allt håller på att bli grönt 🙂
Dagens pass började tjugo över två och nu var det dags att köra loktåg till och från Hallsberg. Mitt tågsätt stod på spår 17 och bestod av lok plus fyra vagnar – 121 meter långt. När jag kollat att allt var ok slog jag igång luftkonditioneringen i den varma hytten och körde ner till spår 11 på Centralen för att låta resenärerna gå ombord. Vid halv fyra blev det avgång och vi rullade iväg söderut från Stockholm C. Som vanligt hade vi uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker innan vi nådde spår 4 i Hallsberg exakt enligt tidtabell. Jag blev avbytt direkt och gick bort till Personallokalerna för att ha en dryg timmes rast med matlådeätning och fika.
Kvart i sju var jag på väg tillbaka till järnvägsstationen. Jag skulle byta av handledaren som jag hade under lokförarutbildningens sista praktik då jag var i Hallsberg. Han höll tillsammans med växlingspersonal på att växla ut två vagnar till uppställningsbangården så jag tog på mig varselvästen och gick ut för att byta av honom. Tillsammans körde vi tillbaka loket till de tre kvarvarande vagnarna på spår 4 och medan växlaren kopplade till vagnarna så tog jag över loket. Tjugo över sju var det dags att åka mot Stockholm igen med uppehåll på samma ställen som i andra riktningen. Allt rullade på utan konstigheter och det var inte många resenärer på den här avgången. Till spår 17b på Stockholm C ankom vi några minuter före tidtabell då klockan slagit nio och när vagnarna var tömda på resenärer fortsatte jag ut till Hagalund för att få toaletterna tömda. När jag sen stannat på spår 26 kom depåpersonal och kopplade loss loket så att jag kunde göra rundgång. Då loket var tillkopplat i andra änden på vagnarna och klockan närmade sig tio var arbetet för dagen över och det återstod bara att gå till parkeringen för att ta bilen och åka hem i den ljumma kvällen.