Tisdag

Hallsberg stod på tur under dagens pass som började vid tjugo i ett. När jag som vanligt förberett mig genom att ta ut tågorder och fordonslistor ringde jag Platskontrollen och fick då reda på att mitt lilla loktåg stod och väntade på spår 28. Det bestod av lok plus tre vagnar och när jag kollat att allt var ok kunde jag rulla ner till spår 11 på Centralen varifrån det skulle bli avgång vid tio i två.

Första två uppehållen var i Flemingsberg och Södertälje. Innan nästa uppehåll blev det tågkö efter att det varit obehöriga i spårområdet mellan Järna och Mölnbo. Man hade precis släppt på trafiken utan restriktioner och vi hade tur som bara tappade fyra minuter på det hela – tågen framför oss tappade uppåt 20 minuter. Efter Gnesta var det uppehåll i Flen och Katrineholm och så blev det ett längre uppehåll i Vingåker på ungefär 20 minuter, då ett par snabbtåg ska passera oss.

Ett av snabbtågen var dock försenat så vi behövde inte vänta på det utan kunde åka på utsatt tid. Framme på spår 4 i Hallsberg blev jag avbytt och kunde gå till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha en timmes rast.

Fem i halv sex stod jag åter nere på järnvägsstationen där nästa regionaltåg rullade in på spår 4. Jag bytte av föraren och normalt består detta tåg av fyra vagnar och en av dessa ska växlas ut på uppställningsbangården, men på grund av vagnfel var det bara tre vagnar idag och därför blev det bara en vanlig rundgång. Växlingspersonalen hjälpte till och efter avklarat bromsprov var det bara att invänta avgången vid fem över sex.

Det var uppehåll på samma ställen på tillbakavägen. I Flen hade vi drygt 10 minuters uppehåll då två snabbtåg ska passera oss. Efter att vi ställt om klockorna till sommartid i helgen som var är det nu ljust längre på kvällarna – riktigt härligt!

Enligt plan fick vi även stanna i Stjärnhov för att släppa förbi ytterligare ett snabbtåg innan vi fortsatte mot Stockholm. Vi ankom spår 19b på Centralstationen ett par minuter före tidtabell och när ombordaren lämnade klart efter att ha synat genom vagnarna körde jag vidare ut mot toatömningen i Hagalund. Vagnarna kopplades av på spår 18 och sen fick jag köra loket till verkstaden. När jag parkerat på anvisat spår var dagens arbete över och när klockan närmade sig halv tio satte jag mig i bilen för att åka hem.