Tisdag

Mars månad har börjat och i och med det start för den nya schemaperioden som vi hade val till i slutet på januari. För min del fick jag det jag önskade och det var en fast schemagrupp med inriktning eftermiddag. Hittills har jag gått på vikarielista – eller ”skubben” som det också kallas – och då får man den 15:e i varje månad reda på schemat för månaden efter, men på en fast schemagrupp vet man vilka tider man börjar och slutar och till och med innehållet i turen (vad man ska göra och vart man ska åka) för åtminstone de tre närmsta månaderna. Schemat innehåller fyra veckor och börjar sedan om från början igen. Under sommarmånaderna blir det lite mera som ”skubben” för alla i och med semestrar och så men planerarna försöker hitta arbetspass/arbetstider som är så lika de man skulle ha haft på fasta schemat. Så det kommer att bli bra hoppas jag.

Som vanligt var jag på plats i Hagalund i god tid före arbetets start som idag var tjugo i ett. Jag hann prata lite med de kollegor som var på plats och så blev det lite fika innan jag skrev ut dagens fordonslistor och tog ut tågorder. Mitt lilla loktåg – lok och tre vagnar – stod i solen på spår 26 ute på bangården. När jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 11 på Centralen varifrån det blev avgång mot Hallsberg vid tio i två. Efter uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen och Katrineholm fick vi stå tjugo minuter och vänta i Vingåker. Det var helt enligt tidtabell så att två snabbtåg skulle kunna passera oss. Vid tio i fyra – ett par minuter före plan – ankom vi spår 4 i Hallsberg och jag blev direkt avbytt och kunde gå bort till Personallokalerna för att ha drygt en timmes rast.

När jag ätit min matlåda och fikat och rasten var slut var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen för att byta av föraren på nästa loktåg från Stockholm. Jag fick en växlingsradio av växlaren som skulle hjälpa till att koppla av en vagn. Växlaren och jag växlade sedan ut vagnen på uppställningsbangården och sedan kunde jag köra tillbaka loket till de tre kvarvarande vagnarna på spår 4 där växlaren kopplade ihop igen. När efterföljande bromsprov var klart var det några minuter kvar till avgång.

Det var uppehåll på samma ställen på tillbakavägen. I Flen fick vi stå och vänta i tio minuter på att två snabbtåg skulle passera.

Vi fick även stanna på sidan i Stjärnhov för att släppa förbi ännu ett snabbtåg. Till spår 19b på Stockholm C ankom vi ett par minuter före tidtabell och när ombordaren synat igenom de tre vagnarna kunde jag fortsätta ut till Hagalund, där det blev toatömning. På spår 26 fick jag sedan göra rundgång med loket så att allt skulle vara klart för tågsättets första tur i morgon bitti.

Med det var dagens pass över och jag gick mot utgången för att komma till parkeringen och sätta mig i bilen och åka hem.