Dagens pass började vid halv ett och när jag hade parkerat bilen i Hagalund gick jag till ett tågsätt som stod på spår 17 på bangården för att lifta med det ner till Centralen. Där gick jag upp till Personallokalerna för att fika och prata med kollegor. Efter att ha tagit ut fordonslistor och tågorder var det strax efter halv två dags att gå ner till spår 18b där snart kollegan som jag liftade med i förrgår rullade in med en X2:a.
Efter att ha pratat några minuter med kollegan och då ombordarna var klara med syningen kunde jag köra bort till vändspåren i Karlberg där jag bytte ände. När jag var klar fick jag nästan direkt köra ner till Norra Bantorget, där tågsättet skulle städas ur och furneras på nytt. Jag passade också på att fylla färskvatten i en av vagnarna. När allt var klart och ombordarna redo körde jag fram till spår 12a för att låta resenärerna gå ombord. Så här en fredagseftermiddag var tåget fullbokat. Vid tjugo över tre blev det avgång och vi rullade ut från Stockholm. Det är det här tåget som varken stannar i Flemingsberg eller Södertälje så det var bara att gasa på. Strax före Katrineholm fick vi köra över på det andra spåret eftersom det var tågkö framför oss. På grund av stopp i tågtrafiken före Skövde så ställde man upp tåg på stationer där det finns plattformar så att man kan ha dörrarna öppna för att resenärerna ska kunna sträcka på benen eller ta en nypa frisk luft. Det blir också enklare om man måste bussersätta tåget eftersom det finns busstationer eller åtminstone busshållplatser i närheten av järnvägsstationerna. Katrineholm är dessutom strategisk ur den synvinkeln att man kan omleda tågen via till exempel Norrköping – Linköping – Nässjö – Jönköping – Falköping för att komma till Göteborg om det som nu var stopp före Skövde på den ordinarie sträckan.
Vi tappade några minuter vid Katrineholm men sen var det full fart igen ner mot Norrköping som var första uppehållet. Till Linköping ankom vi nån minut efter tidtabell och när jag stannat på spår 1 blev jag avbytt och kunde gå till Personallokalerna för att ha drygt en timmes rast.
Vid tjugo över sex stannade norrgående InterCity-tåg på spår 2 och jag hoppade in i förarhytten och tog över. Idag var det åtta vagnar i tåget vilket innebar 227 meters längd. Efter uppehåll i Norrköping och Södertälje ankom vi spår 17 på Stockholm C nån minut före plan och vagnarna tömdes snabbt på resenärer. När ombordarna synat igenom vagnarna körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice avfurnerade bistrovagnen. Sen fortsatte jag ut till Hagalund där toaletterna tömdes och så hamnade jag på spår 21 där vagnarna kopplades loss och jag kunde köra runt loket till andra änden. När lok och vagnar kopplats ihop igen var det dags att gå mot utgången för att sätta sig i bilen och åka hem.