Torsdag

Dagens arbete började vid halv två på eftermiddagen och nu var det loktåg till Uppsala som gällde. Mitt tågsätt stod på spår 37 ute på bangården och bestod av nio vagnar med lok i vardera änden. När jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 3 på Centralen varifrån avgången skulle ske vid tjugo i tre. I lågtrafik körs ett tåg per timme till Uppsala men i högtrafik blir det två tåg i timmen och mitt tåg var alltså ett insatståg som bara körs i högtrafik.

Resan till och från Uppsala gick utan problem. Solen sken och det var runt noll grader i luften. Som vanligt var det uppehåll i Märsta och Knivsta i båda riktningarna och väl tillbaka på Stockholm C lämnade jag över till näste förare på tur och gick upp till Personallokalerna för en knapp timmes rast och då var det hög tid att äta innehållet i matlådan.

Vid tjugo över fem var det dags att gå ner till spår 3 för att byta av föraren på nästa insatståg som också det bestod av nio vagnar och lok i båda ändar. Klockan tjugo i sex blev det avgång och vagnarna var fyllda med resenärer. Vid Häggvik fick jag stanna vid en stoppsignal. Det hade blivit ett växelfel efter Upplands-Väsby precis där banan delar sig mot Märsta respektive Arlanda och nu hamnade vi i tågkö. Det gick sakta framåt en signal i taget och efter Rotebro fick jag köra över till pendeltågsspåret och då gick det lite bättre några signaler, men sen ringde Fjärren och ville att jag skulle stanna vid plattformen i Upplands-Väsby tills växelfelet hade åtgärdats. En av kollegorna som jag gick lokförarutbildningen tillsammans med körde Uppsala-tåget som avgick en halvtimme före mitt och han stod också och väntade i Upplands-Väsby. Det slutade med att jag fick grönt före honom och kunde fortsätta mot Märsta och Knivsta och han fick köra bakom mig. Till spår 4 på Uppsala C ankom vi ungefär tjugo minuter sent och då var det bara att snabba på att byta ände eftersom avgångstiden redan var inne.

Vi kom iväg drygt 10 minuter sent och i övrigt gick resan tillbaka bra. Vi kom in på spår 6 på Stockholm C eftersom högtrafiken nu var över och tågsättet skulle tas ur trafik. Medan ombordarna synade vagnarna bytte jag ände och gjorde mig klar för att köra ut till Hagalund. Väl där ute blev det toatömning och sedan fick jag köra in på spår 10 i Nya Vagnhallen där jag lämnade tågsättet och begav mig till våra Personallokaler. Kollegan som också stått i Upplands-Väsby var där så jag pratade lite med honom innan jag gick ut till bilen för att åka hem.