Lördagen bjöd på en helkväll mellan Stockholm och Uppsala. Arbetspasset började vid halv fem med att åka Pendeln in till Centralen. Efter att ha pratat lite med kollegor, fikat samt tagit ut dagens fordonslistor och tågorder var det vid kvart i sex dags att gå ner till spår 3 för att byta av föraren på ett ankommande loktåg från Uppsala. I dag var det sju vagnar samt ett lok i vardera änden som gällde – 216 meter långt. Jag körde nu två varv på raken på Uppsala och när jag vid tio i tio åter var tillbaka på spår 3 lämnade jag med varm hand över tågsättet till näste förare.
Nu fick jag en timmes rast som jag tillbringade i Personallokalerna med att äta min matlåda. Vid kvart i elva var det dags att gå ner till spår 3 igen, där jag bytte av föraren på det andra likadana tågsättet. Sen blev det ett varv till på Uppsala. När vi avgick från Uppsala hade lördagen redan övergått till söndag för tio minuter sen. Vi rullade in till spår 3 på Stockholm C vid kvart i ett och eftersom Centralstationen då var stängd för natten stod väktare beredda att ledsaga resenärerna ut genom en grind vid Arlanda Express (spår 1 och 2). Ombordarna synade av vagnarna och låste dörrarna medan jag fixade till loken i vardera änden. Den här helgen är det ett stort elarbete vid Hagalund, så inga tåg kommer in till eller ut från depån. Alla tåg får därför stå över natten på Centralen, Norra Bantorget, Karlberg eller till och med i Uppsala och depåpersonal finns tillgänglig under natten för att sköta städning och till och med toatömning med ett mobilt aggregat.
När jag var färdig med nattparkeringen gick jag först upp till Personallokalerna för att besöka toaletten innan jag beställde en taxi via mobilappen för att ta mig ut till Hagalund och där sätta mig i min egen bil och åka hem. Jag behöver inte jobba mer den här söndagen och har fridag på måndag, så nästa gång jag arbetar är det tisdag 🙂