Torsdagen gick helt i förseningens tecken och innehöll en tur till Linköping – för tredje dagen i rad. Det började direkt när jag gick ut till spår 21 på bangården efter att som vanligt ha tagit en kaffe och tagit ut dagens fordonslistor och tågorder. Depåpersonal höll fortfarande på med klargöringen av tågsättet när jag kom ut till loket. Efter att ha klättrat upp i förarhytten gick jag som vanligt ett varv inne i loket och observerade då en oljepöl på golvet i maskinrummet. Det kom förmodligen från kylsystemet för komponenterna inne i strömriktaren och jag kontaktade direkt Driftstöd. Det skulle bli lokbyte av det hela. Snart dök Depåpersonal upp som kopplade loss loket och körde i väg till verkstaden och efter några minuter kom ett nytt lok som kopplades till vagnarna. När bromsprovet var klart kunde jag köra i väg med mitt femvagnars tågsätt ungefär 30 minuter senare än planerat. Nere på Norra Bantorget gick ombordpersonalen ombord och Cateringservice utrustade bistrovagnen med mat och dryck. Sen rullade vi fram till spår 11 där resenärerna stod och väntade.
Vi kom i väg från Stockholm C en knapp halvtimme försenade. Det var eftermiddagens InterCity-tåg mot Malmö och första stoppet var i Södertälje för påstigande. Det här tåget körs via Nyköpingsbanan och det troligen för att det så här i rusningstid är för trångt på Stambanan via Katrineholm. I dag blev det dessutom trafikstopp vid Katrineholm på grund av ett lok som havererade, men det slapp vi alltså eftersom vi körde via Nyköping. Det blev dock några tågmöten längs sträckan som gjorde att förseningen ytterligare ökade på och när vi nådde Norrköping låg vi 35 minuter efter tidtabell. Jag blev avbytt när vi stannat på spår 1 i Linköping och kunde gå bort till Personallokalerna för att ha ungefär en timmes rast.
Vid kvart över sju stannade ett drygt 15 minuter försenat X2000-tåg på spår 2 och jag bytte av föraren och hans elev. Snart var vi på rull igen men vi hade ett Pendeltåg framför oss till Norrköping, där vi hade uppehåll. Nästa stopp var Södertälje och vi ankom därefter spår 17b på Stockholm C knappt 30 minuter senare än plan. När resenärerna lämnat tågsättet och ombordarna synat av körde jag fram till Norra Bantorget där det blev avfurnering innan jag fortsatte ut till Hagalund. Efter toatömningen fick jag köra in i värmen i Nya Vagnhallen på spår 12 eftersom tågsättet skulle av-isas.
När jag parkerat var dagens arbetspass över och jag gick till bilen för att åka hem.