Även idag stod en tur till Linköping på agendan. När jag parkerat bilen i Hagalund vid halv ett gick jag direkt till Ulriksdal för att ta pendeln. Nere på Centralen gick jag till Personallokalerna och där tog jag en kaffe och satt och pratade med en trevlig kollega ett tag. Sen var det dags att ta ut tågorder och dagens fordonslistor och vid tjugo i tre gick jag ner till spår 18b för att byta av föraren på ett ankommande X2000-tåg från Göteborg. När ombordarna synat klart körde jag bort till Karlberg. På grund av platsbrist fick jag fortsätta förbi de vanliga vändspåren och hamnade i backen ner mot Tomteboda, där jag bytte ände och gjorde mig klar för att köra från andra hytten. Sen fick jag nästan direkt köra till Norra Bantorget, där tågsättet skulle furneras. Jag passade också på att fylla vatten i två av vagnarna som indikerade att det behövdes.
Det blev sedan avgång från spår 11 på Centralen vid tjugo över fyra och första stoppet var i Södertälje för påstigande. Vid Järna kom jag sedan i kapp ett annat tåg och var tvungen att sänka farten och tappade fyra minuter innan jag fick passera det. Mellan Flen och Katrineholm låg jag bakom ett loktåg och nu var förseningen uppe i åtta minuter. Strax före Norrköping blev vi stående för att vänta på tåg från och till Nyköpingsbanan och när vi stannade i Norrköping var vi femton minuter sena. Till råga på allt hamnade vi nu bakom ett pendeltåg och när jag stannat på spår 1 på Linköping C och blev avbytt låg vi 20 minuter efter tidtabell. Jag höll koll på tågets fortsatta färd och det ankom till slut Malmö med en försening på 30 minuter.
Rasten tillbringade jag som vanligt i Personallokalerna och strax före åtta var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen där snart X2:an jag skulle byta av rullade in på spår 2. Jag tog plats i förarhytten och så var vi på väg igen. Efter uppehåll i Norrköping och Södertälje ankom vi ungefär tio minuter sent till spår 18b på Stockholm C. När tåget var tomt på resenärer blev det som vanligt avfurnering på Norra Bantorget innan jag fortsatte ut till toatömningen i Hagalund. Jag fick köra in tågsättet i värmen i Nya Vagnhallen på spår 15 och sen var det bara att ta ryggsäcken och gå bort till parkeringen för att åka hem.