Började vid tio i tio i morse och dagens pass innehöll alla tre fordonstyper som jag har utbildning på, vilket är väldigt ovanligt. Det här passet är dessutom nytt sedan ett par veckor tillbaka då den nya tidtabellen började gälla. Nåväl – efter att ha ätit min frukost och tagit ut dagens fordonslistor och tågorder var det dags att gå ut i det soliga vintervädret. Det var minusgrader och några centimeter snö och strålande sol – solen värmde så där skönt fast det var kallt i luften. På spår 36 hade loktåget jag skulle ha ankommit och rundgången var precis klar. Jag träffade föraren och hans elev som kört loktåget från Linköping på morgonen och pratade lite med dem innan jag klättrade upp i förarhytten. Det var ett Rc6-lok och sex vagnar med en längd av 174 meter. När jag kollat att allt var ok och tågsättet var färdigstädat och klockan närmade sig halv elva var det dags att köra ner till spår 5 på Centralen. Där kopplade växlingspersonalen av loket och så kunde jag köra runt det till andra änden av vagnarna. Där kopplades loket till igen och så gjorde vi bromsprov. Därefter var det bara att invänta avgång vid kvart över elva.
Destinationen var Gävle och längs vägen var det uppehåll på Arlanda samt i Uppsala och Tierp. Ankom till spår 4 på Gävle C enligt tidtabell. En förarkollega från Sundsvall kopplade loss loket och så kunde jag göra rundgång. När loket var tillkopplat i andra änden och bromsprovet var klart växlade vi ut tågsättet till spår 56 på uppställningsbangården Maxim, där vi skulle stå drygt en timme för att inte vara i vägen.
När klockan var tjugo över två gick jag till sista vagnen för att vara så kallad signalgivare. Vi skulle backa ut tågsättet från uppställningsbangården till spår 4 och när man backar måste man alltid ha någon som håller koll i färdriktningen. Jag ringde upp kollegan i loket och så kunde vi börja backa när vi fått tillåtelse från tågklareraren. Jag fick lägga om en klotväxel för att vi skulle komma ut från bangården. När vi stannat på spår 4 kunde jag gå bort till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast och då var det hög tid att äta innehållet i matlådan.
Vid kvart över fyra var det dags att gå bort till Maxim där en X40 stod och väntade på spår 59. När jag gjort kontrollerna före körning ringde jag tågklareraren och snart fick jag växla ut till spår 3. Där gick jag till andra förarhytten och gjorde mig klar. Vid kvart över fem blev det avgång och nu var det uppehåll i Uppsala och på Arlanda innan vi ankom till spår 10 på Stockholm C vid tjugo i sju. Där lämnade jag över till den väntande föraren som skulle köra till Linköping, medan jag gick upp till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast.
Vid tjugo i åtta stod jag och väntade vid spår 18b där en X2:a från Göteborg snart rullade in. Jag bytte av föraren och när ombordarna lämnat klart körde jag fram till Norra Bantorget där tågsättet skulle avfurneras. Därefter fortsatte jag ut till Hagalund för toatömning och sedan hamnade jag på spår 21 där jag parkerade tågsättet och kunde gå till parkeringen för att åka hem. I morgon är jag ledig men på onsdag jobbar jag igen.