När jag parkerat bilen i Hagalund vid tio-tiden gick jag till Ulriksdal för att ta Pendeln ner till Centralen. I Personallokalerna fikade jag och pratade lite med kollegor innan det var dags att gå till orderrummet för att ta ut dagens fordonslistor och tågordrar. Jag hade samma pass som i torsdags, med skillnaden att ingen instruktör följde med idag.
Strax efter klockan tolv gick jag ner i solskenet till spår 11 och snart rullade min X2:a in. Jag bytte av föraren och vid tjugo över var det avgång. I Flemingsberg kom vi i kapp ett försenat regionaltåg som gjorde att vi låg fem minuter efter tidtabell. Efter uppehåll för påstigande i Södertälje fortsatte färden och när jag plockat in ett par minuter av förseningen – strax före Flen – ringer Fjärren och meddelar att på grund av spårbrist så har ett godståg fått köra ut framför oss. Så då var förseningen tillbaka på fem minuter igen. Solskenet vi startade resan i byttes dessutom snart till gråmulet och lite lätt nederbörd. Efter uppehåll i Norrköping, Linköping och Mjölby låg förseningen på åtta minuter och precis när jag kände att jag hade bra flyt i körningen och kunde plocka in ett par minuter så ringer Fjärren och meddelar att två godståg är i vägen för oss i Tranås och att vi får vänta där vid infartssignalen i ett par minuter tills de hunnit över till det andra spåret. När vi passerat Tranås låg vi elva minuter efter tidtabell och som inte det vore nog så fick jag stanna vid ännu en stoppsignal efter ett tag. När vi till slut stannat på spår 4 i Nässjö och jag lämnade över till den väntande föraren så var vi femton minuter sena.
Jag gick bort till hotellet för att ta det lugnt ett tag och det blev också en pizza som vanligt när jag har rast i Nässjö. Efter att ha tagit en kopp kaffe i Personallokalen var det vid sextiden dags att gå ner till spår 5 där tåget snart rullade in och stannade. Jag bytte av föraren och efter att ha väntat på ett anslutande tåg kunde vi avgå norrut några minuter efter tidtabell. Inga konstigheter inträffade under resan mot huvudstaden och efter uppehåll i Linköping, Norrköping och Södertälje ankom vi till spår 19b på Stockholm C vid tjugo i nio. När alla resenärer lämnat tåget och det var synat och klart körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice kom och avfurnerade som vanligt. Därefter fortsatte jag ut till Hagalund där jag efter sedvanlig toatömning hamnade utanför verkstaden på spår 48. Nu återstod bara att gå till utgången och sedan bort till bilen för att åka hem.