Arbetspasset idag startade klockan ett i Hagalund och efter sedvanliga förberedelser – fika, prat med kollegor och chefer samt utskrift av fordonslistor och uttag av tågorder – var det dags att gå ut i ruskvädret till spår 19 där mitt InterCity-tåg stod och väntade. Idag bestod det bara av tre vagnar så totala tåglängden var 95 meter – lätt och behändigt 🙂
Efter att ha kollat att allt var ok körde jag ner till Norra Bantorget där det blev furnering.
Det blev sedan avgång från spår 11 klockan fem i halv tre. Vi fick gå åt sidan och stanna i Flemingsberg för att släppa förbi ett X2000 innan vi kunde fortsätta söderut. Uppehåll för påstigande i Södertälje och sen i behagligt tempo vidare mot nästa stopp som var Hallsberg. Där blev jag avbytt när jag ett par minuter före tidtabell stannat på spår 2. När tåget fortsatte mot Göteborg gick jag till Personallokalerna för att tillbringa min två och en halv timmes långa rast där. Jag åt min matlåda och tog det lugnt innan det vid kvart över sex var dags att gå tillbaka till järnvägsstationen igen.
Vid halv sju stannade norrgående InterCity-tåg på spår 3 och jag bytte av föraren. Det bestod av fyra vagnar och två multipelkopplade lok, så det fanns rejält med dragkraft 🙂 Efter Hallsberg så var nästa stopp i Södertälje och även i den här riktningen var det bara att köra i behagligt tempo och ändå ligga rätt i tidtabellen. I Södertälje fick vi stå i tio minuter eftersom två snabbtåg skulle passera oss. När vi kom till Älvsjö fick jag stanna vid en stoppsignal och Fjärren meddelade att det var ett stort signalfel vid Stockholms Södra. Alla tåg – i båda riktningarna – fick använda ett spår där signalerna fungerade och det innebar tågkö, så det var bara att stå och vänta. Till slut ankom vi spår 17b på Centralstationen och då var vi 25 minuter sena. När ombordaren synat vagnarna körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice avfurnerade och sedan kunde jag fortsätta ut till toatömningen i Hagalund. Jag hamnade sedan på spår 24 där loket jag kört kopplades loss och så fick jag köra det till spår 22 där det senare skulle kopplas till vagnar. Det andra loket skulle in på verkstaden men det fixade depåpersonalen.
Därmed var dagen över och strax före klockan tio kunde jag sätta mig i bilen för att åka hem.