Jag hade samma servicetur idag som i måndags – dock var det en fredags-variant av den, så slutet skiljde sig lite. Började alltså strax före sju och ute på bangården på spår 25 stod mitt loktåg som jag körde ner till spår 4 på Centralen när tiden var inne. Där kopplades mitt lok av och så fick jag vänta en knapp halvtimme på att ett annat lok som kopplats till i andra änden och vagnarna skulle avgå mot Östersund. Sen fick jag växla bort till spår 7 där vagnarna från ett ankommande loktåg från Hallsberg kopplades till mitt lok. Snart var jag på väg ut till Hagalund. Det var kö sista biten in och det berodde på ett växelfel, men när jag väl kom in i toatömningen så gick det fort. Vagnarna kopplades av på spår 30 och så blev det rundgång med loket till ett annat vagnsätt som stod på spår 32. När allt var klart lämnade jag loket och gick in i Nya Vagnhallen där en X2:a snart skulle komma in på spår 14.
När den stannat bytte jag av föraren och gick till andra änden för att göra mig klar. Under tiden städades det inuti och från utsidan fylldes vatten på i färskvattentankarna. Strax efter 10 var allt klart och jag kunde köra ner till Norra Bantorget för stödfurnering. Sen fortsatte jag fram till spår 12a där jag lämnade över till den väntande föraren. Nu var det dags för en dryg timmes lunchrast och som vanligt gick jag upp till Personallokalerna.
Vid halv ett ankom en X2:a från Göteborg till spår 18b. Jag bytte av föraren och när jag fått klart från ombordarna fortsatte jag ut till Hagalund. Efter toatömningen hamnade jag på spår 32 där jag fick byta ände för att förbereda för fordonets eftermiddagsuppdrag. Jag passade också på att reset:a vagnsdatorn i tre av vagnarna för att nollställa ett korglutningsfel i felindikeringssystemet. Nu var det slut på dagens arbete och jag kunde sätta mig i bilen för att åka hemåt.
I helgen blir det jobb.