Torsdag

Ett tidigt pass som började strax före fyra var dagens arbete. Först skulle jag klargöra en X2:a som stod på spår 20 ute på bangården.

Klargöringen gick bra och jag hade tid över för att felsöka och fixa igång toaletterna i en av vagnarna. När allt var klart körde jag ner till Norra Bantorget där Cateringservice snart dök upp och började furnera. Sen fortsatte jag fram till spår 12a på Centralen där jag lämnade över till föraren som skulle köra direkttåget till Göteborg. Jag hann upp en snabbis i Personallokalerna innan det var dags att gå ner till spår 3 där första morgontåget från Uppsala snart rullade in. Jag bytte av föraren och gick till andra änden och vid tjugo i sju var det avgång. Som vanligt hade vi uppehåll i Märsta och Knivsta på väg mot Uppsala. Strax efter Knivsta ringde Fjärren och meddelade att det var tågkö in mot Uppsala eftersom bommarna vid vägövergången på infarten mot järnvägsstationen var ur funktion och att det innebar ordergivning för att ta sig förbi.

När vi tagit oss förbi den felaktiga vägövergången och väntat på att ett mötande tåg skulle lämna plats åt oss vid plattform kunde vi stanna på spår 8 ungefär en kvart efter tidtabell. Jag skyndade mig att byta ände, men vi fick ändå lämna Uppsala sent eftersom det var tågkö även ut från Uppsala. Efter uppehåll i Knivsta och Märsta även på tillbakavägen ankom vi spår 3 på Stockholm C drygt 20 minuter efter plan. Jag blev direkt avbytt och gick upp till Personallokalerna för att ha rast och äta en andra omgång med frukostmackor.

Vid tjugo i tio ankom ett X2000-tåg från Göteborg till spår 17b och jag bytte av föraren. När ombordarna lämnat klart efter syningen fortsatte jag ut till Hagalund, där det var kö till toatömningen. Till slut hamnade jag på spår 26 där jag fick gå till andra änden och aktivera förarhytten så att allt var klart för tågsättets eftermiddagstjänstgöring. I och med detta var mitt arbete över för dagen och det återstod bara att sätta sig i bilen och åka hem.