När jag kom till Hagalund – som vanligt i god tid – berättade kollegorna att det var spänningslöst ute på bangården på grund av kontaktledningsfel. Efter att ha fikat och tagit ut dagens listor och ordrar ringde jag Platskontrollen för att kolla om jag skulle kunna komma iväg. De berättade att ett diesellok kunnat flytta mitt tågsätt – lok och tre vagnar – till ett spår där det fanns spänning och att jag skulle kunna komma iväg i tid.
Jag körde ner till Centralen och spår 11 och vid tjugo i två blev det avgång med sedvanliga uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Vagnhärad, Nyköping och Kolmården innan vi ankom till spår 3b på Norrköping C ett par minuter efter tidtabell. Jag blev direkt avbytt och gick till Personallokalen för att ha rast och äta min matlåda.
Vid halv sex rullade tåget – lok och fem vagnar – som jag skulle byta av in på spår 3b. Lokföraren berättade att han kört på en älg utanför Nyköping och att ena tågvärmeuttaget (eluttag) och några stag i fronten blivit skadade. Dessutom behövde det saneras. Vi hjälptes åt med rundgången och vi fick också binda upp tågvärmeuttaget som hängde löst i kabeln. När allting var klart var det bara att invänta avgången som var vid halv sju. Det var som vanligt samma uppehåll på tillbakavägen. Allt gick bra fram till Södertälje, för precis när vi lämnat plattformen i Södertälje ringde Fjärren och ville att jag skulle stanna. Det visade sig att tåget som låg några minuter före mig hade kört på något och nu var det stopp i trafiken medan Polis, som kallats ut, skulle syna banan. Som tur var hade jag passåkande lokförare med i tåget så att vi, efter att ha fått tillstånd, kunde backa tillbaka till plattformen. Alla våra resenärer lämnade tåget efter en dryg halvtimme och tog rulltrapporna ner till pendeltågsstationen som ligger nere i markplanet. Pendeltågen kör på den gamla stambanan förbi Södertälje Hamn och den sträckan var inte berörd av stoppet. Alla tåg som kom efter oss leddes också om via gamla stambanan, så vi var ganska ensamma där, ombordaren och jag. Vi blev stående där över två timmar innan vi fick fortsätta in mot Stockholm.
Det här tåget skulle ha gjort en snabbvändning i Hagalund, men när vi kom till Stockholm C var vi så försenade att avgångstiden för tåget tillbaka mot Norrköping/Linköping redan hade överskridits med nästan en hel timme. Loket jag körde skulle dessutom in på sanering samt verkstadsbesök efter älgpåkörningen så föraren som skulle köra returen hade kört ner ett nytt lok från Hagalund och vi fixade av- och tillkoppling av loken på spår 11 medan resenärerna gick ombord för att det skulle gå så snabbt som möjligt. Snart var jag på väg i ensamt lok ut till Hagalund där jag till slut kunde lämna loket i saneringshallen till den väntande personalen. Nu var klockan nästan midnatt och det var hög tid att åka hem – drygt två timmar senare än planerat. I morgon är jag ledig.