Ett tidigt pass som började klockan fem stod till buds idag, så det var väckning hemma kvart över två och en timme senare satt jag i bilen. Efter att ha ätit frukostmackan tog jag ut dagens fordonslistor och tågordrar innan jag gick till spår 15 i Nya Vagnhallen, där mitt Uppsala-tåg med 9 vagnar samt Rc-lok i vardera änden stod. När jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 3 på Centralen, där jag gick till loket i andra änden och gjorde mig klar för att köra norrut. Vid tio över sex blev det avgång och som morgonens andra tåg mot Uppsala satte jag fart på det 602 ton tunga och 269 meter långa tågsättet.
Efter uppehåll i både Märsta och Knivsta ankom vi till spår 4 på Uppsala C och där var det bara att upprepa proceduren att gå till andra änden och göra sig klar. Vid tio över sju avgick vi söderut och nu var det betydligt fler resande än på vägen upp. Uppehåll på samma ställen igen och när jag sedan åter stannat på spår 3 och resenärerna strömmade ut från vagnarna blev jag avbytt av näste förare på tur och jag kunde gå till Personallokalerna för en kvarts rast innan nästa insats.
Vid kvart över åtta rullade ett loktåg från Falun in på spår 6 och jag bytte av föraren medan växlingspersonalen kopplade loss. Sen körde jag runt loket till andra änden där tillkoppling skedde. Efter avklarat bromsprov och byte av en trasig kontrollampa gick jag tillbaka till Personallokalerna för att ha min drygt en timmes långa rast där. Det fick bli ett par frukostmackor till och samtal med några kollegor.
Kvart i elva rullade ett X2000-tåg från Malmö in till spår 19b och jag bytte av föraren. När ombordarna lämnat klart efter avsyningen körde jag ut till Hagalund och fick toaletterna tömda. Hamnade sen på spår 29 där jag parkerade och gick till andra änden för att aktivera och förbereda för föraren som skulle ha tågsättet på eftermiddagen. När allt var klart innebar det att dagens arbete var över och jag kunde gå till bilen för att åka hemåt.