Den här veckans första arbetspass var att vara reserv i Hagalund mellan 9 och 16. Det var bara att sitta och ta det lugnt och dricka kaffe och prata med kollegor. Precis före lunch ringde Operativa Personalledningen och förvarnade om att jag behövde göra en insats vid tvåtiden. Jag åt min matlåda i lugn och ro och började sedan kolla på vad jag skulle göra.
En X40 på väg från Linköping mot Gävle behövde bytas ut när den ankom Stockholm C strax efter klockan 15. Ersättningsfordonet stod på spår 39 i Hagalund och depåpersonal höll på att klargöra den. Jag gick ut på bangården och kom fram till X40-an precis när klargöringen var klar. Efter att ha gjort sedvanliga kontroller före körning kunde jag köra ner till Centralen. Jag fick stå vid Norra Bantorget och vänta ett tag eftersom spår 17b som jag skulle till var upptaget. När jag kom fram till plattformen bytte jag ände och förberedde allt åt den förare som skulle ta över och köra till Gävle. Sen var det bara att vänta på att tåget från Linköping skulle komma in på spår 18b. Alla resenärer som skulle vidare norrut fick gå över plattformen och sätta sig i den nya X40-n medan ombordarna synade av så att ingen var kvar. Sen var det bara för mig att köra ut till Hagalund, genom toatömningen och till sist hamnade jag på spår 37 där jag parkerade och lämnade fordonet. Då var klockan i det närmaste 16 och jag kunde med gott samvete gå mot utgången och ta bilen för att åka hem.