Söndag

Idag hade jag ett pass som började nere på Centralen, så när jag parkerat bilen i Hagalund strax före sju på morgonen gick jag direkt till Ulriksdal för att ta pendeln. I Personallokalerna på Centralstationen åt jag min frukostmacka och drack ett par koppar kaffe innan jag tog ut tågorder och fordonslistor för dagen. Vid kvart i nio stod jag vid spår 3 och väntade på att tåget från Uppsala skulle komma in. Jag bytte av föraren och gick till andra änden för att göra mig klar för avfärd. På helgerna är dessa tåg oftast sju vagnar långa med ett lok i varje ände så totala längden blir 216 meter.

Jag körde ett ”varv” alltså till Uppsala och tillbaka och loken och tågsättet fungerade mycket bra tillsammans. Eftersom det ”bara” är sju vagnar på helgerna blir det mycket bättre acceleration än på vardagar då ”stomtågen” är nio vagnar långa. Två vagnar som väger ungefär 100 ton tillsammans gör skillnad eftersom det fortfarande är två lok som står för dragkraften. Tillbaka på spår 3 i Stockholm lämnade jag över till näste förare och gick upp till Personallokalerna för att ha rast.

Vid halv tolv var det dags att gå ner till spår 17 där snart en multad X2:a från Göteborg dök upp. När ombordarna i respektive fordonsenhet lämnat klart kunde jag fortsätta ut till Hagalund, där det tog sin lilla tid att komma igenom toatömningen. 12 vagnar som ska tömmas samtidigt som det var ett par enkla X2:or i den andra kön samt bara en person som var i tjänst … Nåväl jag kom igenom till slut och fick köra in på spår 11 i Nya Vagnhallen. Där mötte en av mina kollegor upp och tog över multen och jag kunde gå till andra sidan plattformen för på spår 10 stod en annan av mina kollegor med ett loktåg som precis skulle avgå ner till Centralen. Jag liftade ner med kollegan och sen var det dags att äta lunchlådan.

Nu återstod bara ytterligare ett varv på Uppsala och det med samma tågsätt som jag körde tidigare. Vid kvart i tre bytte jag av föraren som ankommit från Uppsala och när jag fick avgång från ombordarna satte jag fart norrut. Efter sedvanliga uppehåll i Märsta och Knivsta ankom vi till spår 4 på Uppsala C. Tio över fyra var det avgång mot Stockholm men när jag kommit nån kilometer märkte jag att något inte var som vanligt – det gick liksom segare än förut. Snart upptäckte jag att indikeringslampan för slirning blinkade trots att det var torrt och bra grepp på spåret. För att förhindra hjulskador och återfå greppet styr elektroniken ner motorerna så att det blir lägre pådrag. Det bakre loket indikerade av någon anledning att hjulen slirade och det gjorde att jag fick lägre eller ingen kraft alls bakifrån. Trots att jag drog ner pådraget så att jag bara rullade så blinkade lampan för slirning och det tydde på att det var en felaktig indikering. Jag ringde driftstöd och tillsammans kom vi fram till att jag skulle ta mig ner till Stockholm och göra felsökningen där. Jag försökte när jag stannat både i Knivsta och Märsta att återställa indikeringen men det gick inte från loket jag satt i. När jag stannat på spår 3 i Stockholm förklarade jag läget för kollegan som bytte av mig. Vi lyckades återställa felet genom att göra en batterireset det vill säga starta om det bakre loket.

Därmed återstod bara att ta pendeln ut till bilen och åka hem. I morgon är jag ledig men på tisdag jobbar jag igen.