Jag hade samma arbetspass som igår, så jag var på plats vid samma tid även idag. När jag gick ut på bangården sken solen och det var behaglig luft. X2:an som jag skulle klargöra idag stod på spår 46 och väntade och den hade varit inne på verkstaden under natten. Jag började med att göra en reset på hela tågsättet för att tömma fellistan. Därefter började jag klargöra och sen körde jag ner till Norra Bantorget för furnering. Avgång från Centralen vid tjugo över nio och eftersom det var torrt och fint idag med solsken och allt, så var det inga problem att få upp farten. Efter uppehållet i Flemingsberg, när jag passerade Södertälje dök några larmar upp i Felindikeringssystemet (FIS) och jag fick kontakta driftstöd. Det var korglutningen i en av vagnarna som inte ville vara med riktigt och det var förmodligen det som verkstaden hade hållit på med att felsöka på och åtgärda under natten. Felet verkade alltså kvarstå eller ha återkommit. Dock har korglutningssystemet inte med säkerheten att göra utan är ett rent komfortsystem – det gör så att vagnarna lutar inåt i kurvorna och då kan man köra med högre hastighet på sträckor där det är kurvigt utan att det blir obehagligt för resenärerna i tåget. Idag var det dessutom inte många resenärer i den berörda vagnen så jag behövde inte sänka hastigheten eftersom det fanns lediga platser i de andra vagnarna om någon ville byta vagn.
Till Linköping anlände vi – efter att även ha stannat i Norrköping – i rätt tid strax före elva och jag lämnade över till avbytande förare som skulle köra vidare till Malmö. Gick bort till Personallokalerna för en knapp timmes rast innan det var dags att åka pass till Norrköping. Även idag var tågen söderifrån försenade på grund av kontaktledningsproblem – nu i Älmhult – så jag tog samma Regionaltåg som igår. Efter att ha ätit matlådan i Norrköping och tagit det lugnt ett tag i Personallokalen gick jag ut och tog emot loktåget på spår 3b strax före halv två. Precis som igår gjorde jag sen rundgång med loket och därefter var det bara att invänta avgången vid halv tre. Uppehåll gjordes i Kolmården, Nyköping, Vagnhärad, Södertälje och Flemingsberg innan vi ankom till spår 19b på Stockholm C ett par minuter före tidtabell – precis som igår 🙂
Körde ut till Hagalund, passerade vid sidan av toatömningen och hamnade idag på spår 18 där en ”lokavhängare” kopplade loss loket från vagnarna så att jag kunde göra rundgång. När allt var klart kom en förare med elev och tog över och jag kunde därmed gå till parkeringen för att ta bilen och åka hem.