Eftersom jag hade ”Linköpingsveckan” för ett par veckor sedan med 5 arbetspass till Linköping av sex möjliga, så måste det här vara ”Lilla Linköpingsveckan” med 4 av 5 pass till Linköping. 🙂
Började vid halv elva så det blev sovmorgon och när jag parkerat bilen gick jag för att ta pendeln ner till Centralen. Där tog jag smörgås och kaffe innan det var dags att skriva ut fordonslistor och tågorder. Vid kvart i tolv gick jag ut till spår 17b där snart en X2:a från Arvika rullade in och stannade. Efter att jag bytt av föraren och ombordarna lämnat klart körde jag bort till vändspåren i Karlberg och bytte ände. När det var klart fick jag köra fram till Norra Bantorget för furnering och då passade jag även på att fylla på färskvatten i de vagnar som indikerade lite låg nivå. Toaletterna i en av vagnarna ville inte fungera som de skulle och jag ägnade lite tid åt att försöka få igång dem, men det misslyckades tyvärr så de fick vara avstängda.
Vid kvart över ett avgick vi från spår 12a på Centralen och efter en resa utan konstigheter med uppehåll i Flemingsberg och Norrköping blev jag avbytt i Linköping och gick bort till Personallokalerna för att ha knappt två timmars rast.
Strax före fem gick jag tillbaka till spår 2 på järnvägsstationen och knappt tio minuter efter tidtabell ankom ett X2000-tåg på väg från Malmö som jag tog över. Det gick inte att köra in någon tid längs vägen utan förseningen höll i sig. Det här tåget hade uppehåll på samma ställen som tåget jag körde till Linköping. Vid Årstaberg fick jag stanna för en stoppsignal som visade sig vara ett signalfel och så tappade vi några minuter till alldeles på slutet …
När ombordarna synat klart körde jag fram till Norra Bantorget där tåget blev avfurnerat och så kunde jag köra ut till toatömningen i Hagalund. Tågsättet skulle in på verkstaden så jag fick lämna det på spår 47. Därmed var dagens arbete till ända och det som återstod var bara att gå till parkeringen, sätta sig i bilen och åka hem.