Efter några lediga dagar blev det dags att åka till jobbet igen och dagens uppdrag var att köra tjänstetåget till verkstaden i Örebro. Det var ett halvår sedan sist 🙂
Till Örebro hade jag bara ett ensamt lok. Det hade varit inne på verkstaden i Hagalund och nu ville man provköra det en längre sträcka och därför fick jag ta det.
Det var inga konstigheter under körningen till Örebro. Såg älgar vid ett par tillfällen – turligt nog vid sidan av spåret. Med ensamt lok får man högst köra 120 km/h på grund av bromsförmågan på loket, så det är lite godstågshastighet kan man säga och det var nog därför jag hann se älgarna.
Framme på verkstaden lämnade jag loket och gick till matsalen för att äta min matlåda. Jag skulle ha samma lok tillbaka plus ytterligare två lok och verkstadspersonalen kopplade ihop loken under min lunch. Sen var det bara att gå ut igen och förbereda sig för återfärden. Jag kollade att allt var ok både utvändigt och invändigt i loken. De två första loken var multipelkopplade så att jag kunde köra båda från det främre loket och det tredje och sista loket gick overksamt det vill säga bara på släp. Inte heller nu räckte bromsförmågan för högre hastighet än 120.
Jag kom iväg en timme tidigare än planerat från Örebro och på väg mot Arboga fick jag hålla ögonen extra öppna för att kunna tala om för Fjärren exakt var ett tidigare tåg hade kört på en älgko. Det fanns inget kadaver men jag såg var det hade hänt och meddelade positionen till Fjärren.
När jag kom till Kungsör fick jag stanna och vänta en halvtimme ungefär på ett mötande tåg eftersom det blivit signalfel efter åska längre fram. Före Eskilstuna kunde jag passera signalfelet. Sen flöt det på hela vägen till strax innan Flemingsberg. Där var ytterligare ett signalfel som jag också fick passera efter tillåtelse av Fjärren.
När jag anlände till Hagalund fick jag direkt köra till lokstallet och parkera på anvisat spår. Därefter gick jag till våra Personallokaler en kortis innan jag gick till parkeringen för att åka hem.