Ett eftermiddags-/kvällspass bjöds det på idag. När jag kom till jobbet vid elva-tiden tog jag först smörgås och kaffe med några kollegor innan det var dags att plocka ut tågorder i plattan och fordonslista på papper. Vid kvart i tolv gick jag ut till spår 33 på bangården för att hoppa upp i mitt 95 meters Hallsbergs-loktåg med tre vagnar. När jag kollat att allt var ok fick jag köra ner till spår 12a på Centralen varifrån avgången vid kvart i ett skulle ske.
Inga konstigheter uppträdde på resan och uppehållen i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker avverkades ett efter ett. Till spår 4 i Hallsberg rullade vi in någon minut efter tidtabell efter att ha fått vänta vid infartssignalen under några minuter på att ett norrgående snabbtåg skulle passera. Jag blev avbytt av min handledare som jag hade under lokförarutbildningens praktik då jag var i Hallsberg. Sedan var det bara att gå bort till Personallokalerna för att tillbringa mina drygt tre timmars rast där.
Vid halv sju bytte jag av föraren på ett InterCity-tåg på väg från Göteborg till Stockholm. Det var också ett loktåg och hade 5 vagnar – 148 meter långt. Efter Katrineholm fick jag plötsligt indikering i tågskyddssystemet (ATC) att det var en stoppsignal någonstans framför mig och det var lite konstigt eftersom jag inte låg direkt bakom något annat tåg. Jag fick bromsa in och såg snart vilken signal som lyste rött. Precis när jag stannat slog den om till grönt och jag kunde fortsätta igen. Fjärren ringde och undrade om jag hade fått rött i nån signal eftersom det såg konstigt ut på deras övervakningsskärm. Det verkade vara ett signalfel som gjorde att signalerna slog om till rött fast de borde vara gröna. Precis när jag pratat färdigt och lagt på såg jag att nästa signal visade rött så det var bara att börja bromsa igen. Tågskyddssystemet (ATC) var inte till någon hjälp i det här fallet – eftersom signalen slagit om till rött efter att jag passerade förra signalen hade ATC inte fått någon information om att det var stopp framför mig. Lite obehagligt och framför allt väldigt ovanligt men så kan det bli när det är signalfel. Jag stannade före signalen och ringde Fjärren igen och precis då slog signalen om till grönt och jag kunde fortsätta igen. Allt detta hade tagit tid och nu låg vi ungefär 10 minuter sent så det var bara att sätta full fart. Efter det enda uppehållet längs vägen – i Södertälje – låg vi plötsligt före tidtabellen igen 🙂 Detta eftersom vi egentligen skulle ha blivit passerade av ett snabbtåg där men det var försenat och vi kunde fortsätta in mot Stockholm utan att vara i vägen för det.
Vi rullade in på spår 18b på Centralen ungefär 8 minuter före tidtabell och där lämnade alla resenärer tåget och när ombordaren synat klart fortsatte jag fram till Norra Bantorget för avfurnering. Det tog tid innan Cateringservice dök upp men när det var klart körde jag sista biten ut till Hagalund där det som vanligt blev toatömning. Sedan hamnade jag på spår 32 där vagnarna kopplades av och så fick jag köra loket och parkera vid ett annat vagnsätt på spår 29. Därefter kunde jag ta min ryggsäck och gå mot utgången och parkeringen för att åka hem. Jag såg en fin regnbåge som jag inte kunde låta bli att fotografera 🙂