Måndag

Dagens arbete började klockan 4 i Hagalund och efter sedvanligt uttagande av tågorder och fordonslista gick jag ut till spår 26 på bangården och började klargöra min X2:a. När det var klart körde jag ner till Norra Bantorget där det som vanligt blev furnering och så kom ombordpersonalen i taxi.

Vid kvart över sex avgick vi från spår 12a på Centralen. Tågets destination var Malmö och jag skulle köra till Linköping. Det blev några minuters längre uppehåll än planerat i Södertälje eftersom det stod ett godståg några hundra meter framför oss, där lokföraren var ute och synade av tågsättet i spåret och ur säkerhetssynpunkt fick vi vänta till avsyningen var slutförd. Efter uppehåll i Norrköping fortsatte jag mot Linköping. Det hade varit enkelspårsdrift mellan Linghem och Linköping under morgonen på grund av ett defekt fordon på sträckan, men det var precis avklarat och jag behövde bara sakta in lite innan signalen slog om till grönt framför mig.

Blev avbytt när jag stannat på spår 1 på Linköping C och gick till Personallokalerna för att ha knappt två timmars rast och då kunna ät min matlåda. Klockan var bara halv nio men eftersom jag varit vaken sedan ett i natt, så kändes det i magen som att det var hög tid för lunch.

Strax före tio stod jag vid spår 2 där en norrgående X2:a rullade in. Jag bytte av föraren och snart var vi på väg norrut igen. Även nu var det uppehåll i Norrköping och Södertälje. Efter Södertälje hade det varit trafikstopp ett tag på grund av obehöriga i spåret och nu fick vi fyra försenade tåg framför oss in mot Stockholm. Ungefär tio minuter försenad stannade jag på spår 18b där jag direkt blev avbytt av föraren som skulle vända tågsättet i Karlberg. Jag gick direkt till pendeln för att kunna ta mig ut till bilen i Hagalund.

I morgon är jag ledig men på onsdag är det dags igen