Från början skulle jag ha haft ett rent reservpass idag mellan 7 och 15 i Hagalund, men det ändrades lite under senare delen av veckan och innebar att jag fick börja tjugo i sex istället. Först skulle jag köra ner ett Oslo-tåg med lok och åtta vagnar till Centralen. Denna transport var tidigarelagd idag på grund av planerat banarbete och det var så jag kom in i bilden. Annars hade det inneburit för långt arbetspass utan rast om den ordinarie lokföraren skulle ha kört från Hagalund – han fick nu istället ta över nere på Centralen.
Eftersom tåget jag körde var tidigare ute än vanligt och det hade blivit lite miss i informationen till alla inblandade om detta så åkte både ombordpersonalen och Cateringservice först till fel ställe, men det ordnade sig efter ett samtal till Operativa Personalledningen. Jag blev avbytt på spår 11 och gick till Personallokalerna för att sitta reserv drygt två och en halv timme på Centralen. Ingenting hände under den tiden och strax efter halv elva passade jag på att äta min matlåda.
Vid halv tolv gick jag ner till spår 17 där en multad X2:a från Göteborg rullade in. Jag bytte av föraren som kört och tog plats i främsta hytten och en Göteborgsförare hoppade in i bakersta hytten. När hela tågsättet var synat och klart körde jag bort till vändspåren i Karlberg och avaktiverade min hytt och så kunde föraren i bakhytten aktivera sin hytt. Snart var vi på väg till Norra Bantorget, där tågsättet både skulle städas och stödfurneras. Jag passade också på att fylla på vatten i tre av vagnarna som indikerade lite låg nivå i färskvattentanken. När det var klart gick jag bort till Centralen och hoppade på första bästa pendeltåg mot Ulriksdal och sedan var det bara att gå bort till bilen på parkeringen och åka hem. Då hade klockan blivit strax före två.