Halv fyra började jag i morse och jag var på plats strax efter klockan tre. När jag steg upp vid ett-tiden regnade det kraftigt men en timme senare på väg ut till bilen hade molnen skingrats och det var uppehåll. Det var frisk luft men ändå inte kyligt trots att temperaturen bara låg på 5-6 grader.
Efter att ha skrivit ut fordonslistorna för dagen och tagit ut tågorder i plattan gick jag ut till spår 22 där mitt långa Uppsala-tågsätt stod och väntade. Som vanligt nio vagnar med Rc-lok i vardera änden. Jag körde ner till spår 17 på Centralen där jag gick till andra änden och snart var jag på väg norrut som tjänstetåg (utan passagerare).
Framme på spår 1 på Uppsala C fick jag åter gå till andra änden och gjorde mig klar för att köra morgonens första tåg mot Stockholm.
Vid tjugo i sex rullade vi iväg med sedvanliga uppehåll i Knivsta och Märsta och planenligt stannade jag på spår 3 på Centralstationen och lät resenärerna lämna tåget medan jag lämnade över till en förarkollega som skulle köra nästa varv.
Jag gick upp till Personallokalerna för att sitta reserv en timme, men det var helt lugnt och på det följde en knapp timmes rast 🙂 Vid halv nio gick jag ner till spår 12 för att ta emot ett direkttåg från Uppsala som jag sedan körde ut till Hagalund. Efter toatömningen hamnade jag på spår 10 i Nya Vagnhallen där jag lämnade tågsättet och gick bort till Ulriksdals station för att ta pendeln och åka ner till Centralen igen.
Innan det var dags att utföra nästa uppdrag hann jag lyssna på lite information från SJs fordonsansvariga för X40 om vad som väntar i en kommande revision och uppgradering. Sen var jag tvungen att hasta ner till spår 17b för att ta emot en X2:a från Göteborg. Den körde jag ut till Hagalund där jag parkerade enligt anvisning efter att ha fått toaletterna tömda som vanligt. Sen återstod bara att ta bilen hem för att ladda för ännu ett tidigt pass i morgon.
Men oj! Inte jobbigt att börja sååå tidigt?
Hej Sandora! Jo det är lite jobbigt att gå upp så tidigt, men bara man kommer igång så är det rätt ok tycker jag. Oftast slutar de här arbetspassen strax före eller runt lunch så man får ju eftermiddagen ledig. Dock skulle jag inte vilja ha sådana här tidiga pass för jämnan. Variation är viktigt tycker jag. /Johnny