Det har blivit några reservpass nu på sistone och så även idag. Anlände till Hagalund en kvart före starten som var klockan 10 och började som vanligt med en kopp kaffe och en smörgås. Första timmen var lugn och jag satt och pratade med kollegor som antingen också var reserver, snart skulle börja arbeta eller hade rast i Hagalund.
Klockan 11 ringde Operativa Personalledningen och ville att jag och en kollega skulle ”triangelvända” en X2:a som stod uppställd på den så kallade mellanbangården.
Anledningen att man måste vända en X2:a är att man vill ha alla drivenheter åt samma håll (söderut) eftersom vagnsnumreringen då blir lika för alla tåg oavsett vilken X2-enhet som används. Lägst vagnsnummer (vagn 1) är alltid närmast drivenheten och högst (vagn 7) är alltid manövervagnen i andra änden. Oftast blir tågen felvända vid trafikomledningar under banarbeten. Ett exempel på detta skulle kunna vara ett tåg på väg från Göteborg till Stockholm. Då går manöverenheten först och driven sist. Normalt kör man söder om Mälaren via Katrineholm och Södertälje och man kommer söderifrån till Stockholm C och kan sedan fortsätta till Hagalund med manöverenheten först. Ponera nu att man måste köra norr om Mälaren till Stockholm på grund av banarbete. Då kommer man till Stockholm C norrifrån med manöverenheten först. För att sedan köra ut till Hagalund måste man byta ände och vips har drivenheten kommit först. Tågsättet har blivit felvänt och det ställer till problem för resenärer under nästa resa eftersom dessa är vana att att vagn 1 går först efter drivenheten söderut och vagn 7 kommer sist. Lösningen att vända tåget rätt igen kallas för att man ”triangelvänder” tågsättet.
Man måste ha tillgång till ett triangelspår som på bilden ovan. Om vi tänker oss att vi har manöverenheten först och kör från nedre vänstra hörnet och svänger vänster på spåret mot övre vänstra hörnet. När hela tågsättet passerat utanför bilden i övre vänstra hörnet, så byter vi ände. Då har vi alltså drivenheten först och kör sedan vänster på spåret mot övre högra hörnet. Då har vi gjort en triangelvändning och har alltså drivenheten först.
En annan orsak till att tågsätt blir felvända är att man på grund av fel i ena änden måste vända tåget för att kunna köra vidare. Det kan vara fel på tågskyddssystemet (ATC) eller fel på körspaken i ena änden. I vårt fall var inte tågsättet komplett utan det fattades två vagnar i bakänden. Eftersom det inte fanns någon manövervagn därbak kunde vi inte byta ände för att köra åt andra hållet utan min kollega fick stå i vagnsänden längst bak och hålla uppsikt (alltså att vara signalgivare) och jag satt i driven och backade enligt order från kollegan.
Vid Tomteboda finns ett sådant här triangelspår och man vänder tågsättet via Norra Station och kommer sedan ut igen vid Karlberg. Det var första triangelvändningen IRL för både kollegan och mig, men vi hade varit på platsen och kollat när vi hade bangårdsveckan under SJs interna utbildning efter vi blivit anställda. Allt gick hur bra som helst och väldigt nöjda kunde vi parkera det ”rättvända” tågsättet på samma plats där vi tog det en dryg timme tidigare.
Resten av arbetsdagen tillbringades mest i soffan framför TV:n i Personallokalerna och när klockan slog 18 gick jag till bilen och åkte hem.