Idag stod ett provkörningspass på tur, så när klockan slog åtta ringde jag Operativa Depåchefen och anmälde mig. Det lät inte som att det var något inplanerat så jag fick sitta och dricka kaffe och prata med kollegor.
När klockan var tio i två ringde telefonen. Det var Operativa Personalledningen som hade ett akut uppdrag. En X2:a stod vid vändspåren i Karlberg och hade havererat och kom inte ur fläcken, så jag skulle ta ett lok och åka ner för att släpa bort den. Jag ringde Fordonsledningen och fick besked om vilket lok jag kunde ta och gick ut till det.
Eftersom X2:or (och även andra motorvagnar) har automatkoppel och Rc-lok har skruvkoppel, så måste man använda ett så kallat övergångskoppel det vill säga en adapter som har skruvkoppel i ena änden och automatkoppel i den andra. Det finns två övergångskoppel på X2:orna – det ena är riktigt tungt och otympligt så man hanterar knappast ett sådant själv medan det andra är lättare och får endast användas korta sträckor då man växlar undan eller ska flytta på tågsättet.
Jag fick köra som växling ner till Karlberg och stannade några meter från den havererade X2:an. Jouren på Centralstationen hade också skickats ut för att hjälpa till och var redan på plats. Han hade förberett lite och plockat fram det lättare av övergångskopplen och tillsammans skruvade vi fast det på X2:an och körde emot med loket och kopplade fast runt dragkroken. Sen var det dags att kolla att det gick att manövrera bromsarna på X2:an från loket och så gjorde vi bromsprov. Till sist gick vi och manuellt lossade parkeringsbromsarna på det havererade tågsättet, så att vi skulle kunna flytta på det.
När vi fått klart från Fjärren att vi fick starta växling började vi röra på oss ut till Hagalund. Allt gick bra och efter ett tag var vi framme och lämnade ekipaget på bangården. Nu fick depåpersonal och verkstad ta hand om det.
Det återstod bara en knapp timme av dagens arbetstid och under den tiden var det lugnt och klockan fem gick jag ut till parkeringen för att åka hem.