Tisdag

Redan när jag var på väg i bilen till jobbet ringde Operativa Personalledningen och förberedde mig på att jag skulle få ändringar i dagens pass eftersom ett godståg spårat ur i Nykvarn (igen) och ingen tågtrafik kunde passera olycksplatsen.

Passet började klockan tre på eftermiddagen och eftersom jag var där i god tid så hann jag prata lite och ta en kopp kaffe och tillsammans med en kollega. Sen var det dags att gå ut till spår 34 för att köra ner ett loktåg till Centralen. Till skillnad från förra gången var jag ”draglok” idag och körde alltså ner tågsättet med sju vagnar som även hade sitt ordinarie lok tillkopplat i bakänden. Allt detta för att det är trångt på spåren nere på Centralen och därför finns det inte utrymme för att göra rundgång. Nere på spår 5 kopplade växlingspersonalen loss mitt lok och sedan var det bara att vänta en knapp halvtimme tills tåget hade avgång så att jag kunde komma därifrån. Jag blev dock avbytt efter en kvart av föraren som skulle ha loket till ett annat tåg som hade avgång efter ytterligare nån halvtimme och kunde då gå till Personallokalerna för att ha lite extra lång matrast.

Därmed var den ordinarie första delen av passet över och nu vidtog ändringarna. Det var meningen att jag skulle ha åkt pass till Eskilstuna för att där ta över och köra till Arboga och tillbaka till Eskilstuna, sen ha rast och så köra ett tåg tillbaka till Stockholm. På grund av urspårningen i Nykvarn ändrade man så att ett tåg körde mellan Stockholm C och Södertälje och tillbaka igen. Resenärerna åkte buss till Läggesta och bytte där till ett annat tåg som körde till Eskilstuna och tillbaka. Jag fick alltså köra till Södertälje och där vända tillbaka till Stockholm efter en knapp timme. Därefter körde jag ut till Hagalund, passerade genom toatömningen och hamnade på spår 14 i Nya Vagnhallen. Där hjälptes jag och en förarkollega åt att dela på de två X40-enheterna, så att vi fick varsin och så var det direkt dags för oss båda att köra ner till Centralen igen. Där blev det ytterligare ett ”varv” till Södertälje för min del – denna gång med en rast innan återfärden på drygt en och en halv timme. Eftersom det var sent på kvällen nu och mitt tåg var bland de sista som skulle avgå från Södertälje var vi tvungna att invänta bussarna från Läggesta och Nykvarn vilket gjorde att vi fick stå kvar i ytterligare 45 minuter innan alla resenärer var på plats.

Närmare halv tolv kunde vi lämna Södertälje för den här gången och sätta fart tillbaka mot Stockholm med uppehåll i Flemingsberg. Efter att tåget var synat fortsatte jag ut till Hagalund och fick toaletterna tömda igen. Jag hamnade sedan på spår 28 där jag parkerade enligt anvisning. När klockan nu passerat midnatt och ny månad tagit fart kunde jag gå mot utgången för att åka hem. Nu väntar en ledig dag innan det är jobb på skärtorsdagen igen.