Som sagt – tidigt pass idag. Väckning klockan ett och en timme senare var jag på väg i bilen mot Hagalund. Strax efter halv fyra började passet men jag var på jobbet med en halvtimme till godo, så jag hann med att äta ett par frukostmackor innan det var dags.
Mitt loktåg, en ”Uppsala-pendel” med nio personvagnar samt ett Rc6-lok i vardera änden, stod inne i värmen på spår 10 i Nya Vagnhallen. Det var inte direkt kallt ute – kanske en fyra plusgrader – när jag gick från Personallokalerna och ut på bangården för att komma till Nya Vagnhallen. Jag skulle börja med att köra tjänstetåg – det vill säga utan passagerare – till Uppsala och för att komma dit fick jag först köra ner till Centralen, för att kunna byta ände och köra norrut. Framme på spår 1 på Uppsala C gick jag till andra änden av tågsättet igen för att kunna köra söderut. Vid tjugo i sex blev det avgång för morgonens första tåg mot Stockholm. Uppehållen i Knivsta och Märsta klarades av utan problem och enligt tidtabell rullade jag in och stannade på spår 3 på Stockholm C, där jag blev avbytt och kunde gå till Personallokalerna.
Jag var reserv en timme på Centralen, men allt var lugnt så jag behövde inte göra någon insats. Hann även med att äta ett par mackor som en andra frukost innan det vid halv nio var dags att gå ner till spår 12, där ett direkttåg från Uppsala rullade in, som jag skulle köra ut till Hagalund. Efter att ha passerat genom toatömningen lämnade jag sedan tågsättet på spår 31 och gick en kortis till Personallokalerna för att prata med min Personalfördelare om morgondagens pass som behövde korrigeras lite. När det var avklarat gick jag till Ulriksdal för att åka ner till Centralen igen. Vid tjugo i elva bytte jag av föraren som ankommit med en X2:a från Malmö och så körde jag ut den till Hagalund när det var synat och klart. Efter att toaletterna tömts ställde jag den på spår 14 i Nya Vagnhallen och därmed var mitt arbete klart för idag och jag kunde åka hem.