Efter en ledig långhelg blev det ett eftermiddags-/kvällspass. Började i Hagalund vid kvart över fyra och snart var jag på väg ut till spår 20 på bangården där mitt första uppdrag stod och väntade. Ett sexvagnars loktåg som skulle köras ner till Centralen. När jag stannade på spår 5 lämnade jag över till näste förare och gick till Personallokalerna för en kort rast tills ett X40-tåg från Hallsberg skulle ankomma. När tåget var på väg in stod jag vid spår 7 och väntade och bytte sedan av föraren och gick till andra änden för att göra mig klar.
Vid fem i halv sju avgick vi från Centralen och jag satte fart på X40-ekipaget – en trevagnars och en tvåvagnars – mot destinationen Hallsberg. Längs vägen blev det sedvanliga stopp – Sundbyberg, Bålsta, Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S och Kumla – innan vi enligt tidtabell stannade på spår 4 i Hallsberg. Där tog växlingspersonal hand om tågsättet och jag kunde gå bort till Personallokalerna för att ha en timmes rast och då blev det kvällsmat från matlådan.
Strax efter klockan 22 stod jag i snålblåsten på spår 3 och väntade på att sena X2000-tåget från Göteborg skulle ankomma. När det stannat bytte jag av föraren och snart var vi på väg igen. Hallsberg var sista uppehållet före Stockholm, så det var bara att köra på utan att behöva stanna någonstans. Rullade in på spår 17b på Centralen några minuter före tidtabell och när alla resenärer lämnat tåget och ombordpersonalen synat färdigt körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice väntade på att få avfurnera. Sen återstod bara att köra den korta biten ut till Hagalund, få toaletterna tömda och parkera tågsättet. Det hade redan blivit onsdag när jag tog min ryggsäck och gick mot utgången för att åka hem. Nu är jag ledig resten av onsdagen, men sen blir det tidig morgon på torsdag.