Även idag hade jag ett arbetspass som började och slutade på Centralen så jag gick till pendeln efter att ha parkerat i Hagalund. Första uppdraget var att köra ett varv på Uppsala med avgångstid efter klockan 14. I Märsta hamnade jag bakom ett godståg och tappade drygt fem minuter och det gick inte att köra in under resten av resan. I Uppsala fick jag som vanligt byta ände och göra mig klar för återresan. När jag stannade på spår 3 på Stockholm C blev jag avbytt och kunde gå till Personallokalen för att ha en timmes rast.
Vid femtiden stod jag vid spår 6 för att ta emot en multipel X40 från Västerås, som jag skulle köra tillbaka till Västerås. Vi passade på att göra en reset av tågsättet eftersom de två enheternas datorer inte pratade med varandra helt och fullt. Reset:en verkade hjälpa och jag gjorde mig klar för avgången strax före sex. Efter uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping ankom vi precis enligt tidtabell till spår 3 på Västerås C. Det var inga problem att hålla tiden eftersom den här avgången är planerad efter loktåg som max får köra 160 km/h medan en X40 får köras i 200. När ombordarna lämnat klart efter avsyning och en resenär kommit tillbakaspringande för att hämta en kvarglömd resväska, stängde jag dörrarna. Jag skulle växla ut tågsättet till spår 7 på bangården alldeles bredvid Centralen. Eftersom jag var ensam och hade två X40-enheter var jag tvungen att gå ur den ena enheten och klättra in i den andra när jag skulle byta ände efter att ha kört fram en bit och sedan kunna köra tillbaka in på bangården. Denna manöver skulle ta lite extra tid och för att inte stå i vägen för andra tåg fick jag köra bort till den stora rangerbangården. Där kunde jag byta ände i lugn och ro och när det var klart fick jag köra tillbaka ner till Centralen igen. Jag fick lägga om en klotväxel och körde sedan in på spår 7 där jag parkerade tågsättet.
X40:an som jag skulle köra till Stockholm stod redan och väntade på spår 4a så jag kunde lugnt gå till Personallokalen för att ta en kopp och prata lite med kollegor innan det var dags att gå ner för att göra mig klar. Strax efter halv nio satte jag fart mot huvudstaden igen. Några hundra meter efter att jag startat från uppehållet i Enköping ringde telefonen och jag såg att det var fjärrtågklareraren. De ville att jag skulle stanna omedelbart, så det blev en hård inbromsning från att precis ha hållit på att accelerera. Jag fick stopp precis efter utfartsblocksignalen. Det visade sig att Polisen ville att all tågtrafik skulle stoppas genom Enköping eftersom det befann sig personer i spårområdet. Efter ett par minuter ringde telefonen igen och jag fick nytt körtillstånd och kunde fortsätta eftersom jag i princip redan passerat Enköping. Man kan säga att jag hade tur – dels för att jag inte körde på någon, dels för att stoppet genom Enköping sedan varade i ett par timmar. Resten av resan gick helt enligt plan och när jag stannade på spår 6 på Stockholm C blev jag direkt avbytt och kunde gå till pendeln för att ta mig ut till Hagalund. Nu har jag långhelg – tre fridagar och börjar inte förrän sen eftermiddag på tisdag! 🙂