Efter två lediga dagar var det dags att arbeta igen. Den här veckan har jag eftermiddags-/kvällspass och idag började jag vid halv ett. Av Platskontrollen fick jag veta att mitt loktåg – Rc6 samt tre personvagnar – stod på spår 20 och när det var dags gick jag ut på bangården i strålande solsken. Det kändes nästan som om det var vår i luften.
Jag körde ner till spår 11 på Centralen och vid tjugo i två blev det avgång. Efter uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Vagnhärad, Nyköping och Kolmården ankom vi några minuter före tidtabell till spår 3b i Norrköping. Avbytande förare dök upp och vi hjälptes åt att göra rundgång och efterföljande bromsprov. När det var klart gick jag till Personallokalen för att ha rast en dryg timme och passade då på att äta matlådan, dricka kaffe samt titta lite på TV.
Strax efter halv sex ankom regionaltåget från Stockholm som jag skulle ha. Föraren som kört till Norrköping och jag hjälptes åt med rundgången och bromsprovet och sen var det bara att invänta avgångstiden vid halv sju. Det här tågsättet bestod av lok och fem personvagnar som blir 148 meter långt. Resan tillbaka till Stockholm gick bra även den och uppehållen var desamma som på nervägen. Stannade på spår 19b på Centralen någon minut före tidsschemat och när jag fått klart från ombordaren rullade jag iväg mot Hagalund. Eftersom det skulle bli en snabbvändning med tågsättet det vill säga att det snart skulle iväg igen, så behövde jag inte åka genom toatömningen utan passerade förbi på ett annat spår. På spår 32 väntade växlingspersonal som kopplade loss loket och jag kunde köra runt till andra änden. Där kopplades loket på igen och sen blev det bromsprov. Därmed var tågsättet klart för nästa avgång som var om drygt tio minuter och jag kunde ta min ryggsäck och gå mot utgången för att åka hem.