Hade väckning klockan 5 och en timme senare satt jag nere i receptionen och åt min tidiga frukost. Vid halv sju började jag gå bort till uppställningsbangården där mitt loktåg stått parkerat under natten. Klargjorde först loket och sedan blev det bromsprov av tågsättet. Vid kvart i åtta när ombordaren klargjort vagnarna och jag var klar med alla mina förberedelser kunde vi växla ner till spår 2 för att låta resenärerna gå ombord.
Tågsättet bestod av Rc6-lok och åtta personvagnar – 227 meter långt – men två av vagnarna gick låsta, utan resenärer. Klockan åtta blev det avgång och jag satte fart med kurs på Stockholm. Det var lite småhalt på spåret och att bara ha ett lok till åtta vagnar gör att det tar extra lång tid att få upp farten utan att det slirar för mycket. Uppehållen var desamma som under gårdagens nerresa.
Det var riktigt vackert på Nyköpingsbanan!
Det här tåget stannar även i Älvsjö – vid Stockholmsmässan – och idag var det flera resenärer som steg av där. Väl framme på spår 18 på Stockholm C steg resten av resenärerna av och efter avslutad avsyning kunde jag fortsätta ut till Hagalund, där jag fick toaletterna tömda. Loket kopplades loss från vagnarna och jag fick köra bort det till verkstaden och parkera på angivet spår. Så var dagens arbete till ända och jag kunde åka hem.