Idag körde jag tjänstetåget till verkstaden i Örebro. Det är nästan precis två månader sedan jag körde till verkstaden förra gången. Passet började strax före åtta och vid kvart över var jag på väg ut till lokstallet där depåpersonalen höll på att koppla ihop de tre loken jag skulle ha. De första två multipelkopplades (multades) så att båda var aktiva och kunde köras från det första loket. Det sista loket kopplades på som en vagn sist eftersom kompressorn hade gått sönder. Dock kopplade vi in tågvärmespänning i loket så att vi kunde ha motorventilatorerna (fläktarna) igång för att det inte skulle yra in snö och annan smuts i motorerna.
När allt var klart var det dags att åka iväg
Färden till Örebro gick via Södertälje, Eskilstuna och Arboga och det snöade under resan.
I backspegeln såg man mycket snörök
När jag kommit fram till verkstaden gick jag till lunchrummet för att äta min matlåda. Efter drygt en timme var det dags att gå ut till loken jag skulle köra tillbaka. Två stycken Rc6:or som var multipelkopplade. Efter att ha kollat att allt var ok rullade jag iväg från verkstaden. Jag var lite tidig så när jag lämnat verkstadsspåret och kom upp till Örebro C fick jag stå och vänta lite drygt en halvtimme innan jag fick grönt. Annars hade jag kommit i vägen för och stört andra tåg.
Sen rullade det på riktigt bra till Flemingsberg, där det var signalfel och jag fick fylla i blanketter för att få tillstånd från tågklareraren att passera. Det tog förstås lite extra tid men jag var ändå 30 minuter tidig när jag anlände till Hagalund. Där fick jag köra in på spår 13 i Nya Vagnhallen. Ett av loken skulle ut i trafik redan under kvällen så depåpersonalen och jag kopplade först isär loken och sedan kopplade vi på vagnarna på första loket. Det andra loket körde jag därefter och parkerade på anvisad plats i lokstallet. Sen var dagens arbete över och jag gick till bilen för att ta mig hem.