Söndag

Efter gårdagskvällens snöoväder hoppades jag att det inte skulle komma så mycket mer snö under natten. Det brukar inte vara någon höjdare att åka 10 mil i bil då vägarna ännu inte hunnit plogas. Jag hade väckning klockan 4 och när jag tittade ut såg det hoppfullt ut. Det såg inte ut att ha kommit mer än nån centimeter under natten. Klockan 5 satt jag i bilen och väglaget var helt ok efter omständigheterna. Det fanns naturligtvis moddsträngar men det var absolut inte mycket trafik ute den här söndagsmorgonen, så jag kunde hålla en bra marschfart. Resan tog kanske fem minuter längre än vid barmark, så jag var på plats i Hagalund i god tid och hann som vanligt med kaffe och smörgås innan det var dags att börja arbeta.

Min X2:a stod inne i Nya Vagnhallen på spår 10, så jag slapp pulsa runt i snön under klargöringen utan kunde gå yttre varvet runt tågsättet i bara skjortärmarna 🙂  Till följd av värmen inne i Nya Vagnhallen kan man istället råka ut för konstiga fel rörande bromssystemet, eftersom det är tryckluft inblandat och lufttrycket kan ändras ganska mycket om ett nedkylt tågsätt kommer in i värmen. Det blir alltså lite som så här: Antingen pulsa i snön och frysa men slippa konstiga fel eller kunna gå runt i skjortärmarna men vara beredd på konstiga fel. Jag hade dock tur och fick inga konstiga fel 🙂 Fick dock reset:a en dator i en av vagnarna, men det är inte säkert att det felet berodde på att tågsättet stod inne i värmen.

När jag var klar med klargöringen vid tjugo över åtta körde jag ner till Norra Bantorget, där Cateringservice lastade ombord mat och dryck. Avgången blev från spår 11 på Centralen tjugo över nio och tåget hade uppehåll i Flemingsberg och Norrköping. Ungefär vid Åby strax norr om Norrköping såg man en tydlig gräns – det var betydligt mindre snö söder om den här gränsen. Jag rullade jag in på Linköping C några minuter före 11 och blev avbytt. Nu väntade nästan två timmars rast i Personallokalerna.

Strax före klockan 13 bytte jag av föraren på en X2:a från Malmö och satte kurs på Stockholm. Det här tåget hade uppehåll i Norrköping och Södertälje och någon minut före tidtabell stannade jag på spår 19b och lät passagerarna stiga av. När avsyningen var klar kunde jag rulla fram till Norra Bantorget och fick stå där i ungefär en timme så att jag inte var i vägen för andra tåg. Städpersonalen kom och snyggade till tåget invändigt inför nästa avgång.

När tiden var inne kunde jag köra vidare till vändspåren i Karlberg, där jag bytte ände och snart fick jag komma ner till Norra Bantorget, där Cateringservice utförde en så kallad stödfurnering, det vill säga kompletterade mat och dryck. Vid halv fem rullade jag fram till spår 10 på Centralen och lämnade över till den väntande föraren, som skulle köra tåget till Jönköping. Sen återstod bara för mig att ta pendeln ut till Hagalund och där sätta mig i bilen för att åka hem. Imorgon är jag ledig.