Idag började jag kvart över 6. Efter att ha tagit ut dagens tågordrar så gick jag ut på bangården. Första uppdraget var att köra ner ett Falu-tåg till Centralen. Om man ska kunna göra rundgång nere på Centralen måste spåret bredvid vara ledigt för att kunna köra runt med loket till andra änden av tågsättet. Eftersom det är trångt på spåren i rusningstid, så har man börjat använda ”draglok” eller vad man ska kalla det. Alltså – man gör i ordning tågsättet med lok i rätt ände för avgång från Centralen och så kopplar man på ett lok i andra änden och ”drar” ner tågsättet till Centralen. Därnere kopplar man loss ”dragloket” och så är det i princip klart för avgång på direkten. ”Dragloket” blir ”inparkerat” och kommer inte loss förrän tåget har avgått.
Jag drog alltså ner Falu-tåget till Centralen och efter att ha blivit losskopplad fick jag stå och vänta tills tåget avgick vid kvart i åtta. Då kunde jag köra iväg och fick vända vid en stoppbock i närheten av Norra Bantorget. Under tiden jag bytte ände vid stoppbocken körde ett annat draglok in det tågsättet jag skulle ha på samma spår varifrån jag alldeles nyss kom. Jag körde fram till sista vagnen och snart kom växlingspersonalen och kopplade ihop oss. Vid kvart över åtta blev det avgång – lok och 8 vagnar – 227 meter långt. Destinationen var Åre men jag körde bara till Gävle med uppehåll på Arlanda och i Uppsala efter vägen. Framme på spår 1 på Gävle C blev jag avbytt och gick till Personallokalerna för att ha ungefär 40 minuters rast.
Strax före klockan 11 var det dags att gå tillbaka till stationen och på spår 4 hade en trevagnars X40 precis ankommit. Jag bytte av föraren och förberedde färden mot Stockholm. I displayen i förarhytten indikerades det fel på en av dörrarna. Jag försökte åtgärda felet men lyckades inget vidare och tog det säkra före det osäkra och stängde av dörren så att vi säkert skulle kunna komma iväg på utsatt avgångstid.
Allt gick bra ner till Stockholm och vi ankom någon minut före tidtabell till spår 4 på Centralstationen. När alla resenärer lämnat tåget och ombordaren stängt dörrarna efter avsyning kunde jag köra ut till Hagalund. Där blev det som vanligt toatömning och efter det hamnade jag på spår 36 där jag parkerade fordonet och i och med det var dagens – och veckans – arbete över. Jag gick till bilen för att åka hem och ha en ledig helg.