Ny vecka och dags att jobba igen. Passet började strax efter 10 och jag skulle börja med att klargöra en X2:a. Den var på väg från Malmö och hade inte dykt upp i Hagalund ännu så jag kunde ta det lugnt ett tag till innan jag gick ut till spår 35. Precis när jag kom fram rullade tågsättet in och jag kunde hoppa in i förarhytten. Verkstadspersonal dök upp för att laga en toalett som inte fungerade, men ingen städpersonal kom. Till slut ringde jag Platskontrollen och de skulle skicka ett städlag på momangen.
När det var städat inuti och vatten påfyllt kunde jag 20 minuter senare än planerat köra ner till Norra Bantorget för att stödfurneras. Det måste ha varit en av de snabbaste stödfurneringarna som genomförts och ombordpersonalen var lika snabba de att plocka i ordning och förbereda i 1:a klassvagnen och Bistron. Endast en minut försenade kunde vi rulla fram till spår 11 på Centralen och vi kunde naturligtvis också komma iväg på vår ordinarie avgångstid. Det hade jag aldrig trott när jag en halvtimme tidigare satt i Hagalund och väntade på att städningen skulle bli klar 🙂
Det var riktigt fint väder – solen sken från en blå himmel – det är vi inte bortskämda med den här årstiden.
Efter att ha stannat i Södertälje, Norrköping, Linköping och Mjölby blev jag strax före klockan 15 avbytt i Nässjö och kunde gå till hotellet för att ha tre timmars rast. Det fick bli en pizza till sen lunch/tidig kvällsmat på pizzerian tvärs över gatan från hotellet och sedan tog jag det lugnt på rummet och kollade på TV.
Vid halv sex lämnade jag hotellet och gick till Personallokalen i stationshuset för att ta en kopp kaffe innan det var dags att gå ner till spår 5 för att ta över norrgående X2:a på väg från Malmö. Inga konstigheter inträffade och tågsättet gick som ett spjut så det var inga problem att hålla tiden. Hade uppehåll i Linköping, Norrköping och Flemingsberg innan jag någon minut innan tidtabell stannade på spår 18b på Stockholm C och släppte av resenärerna. Därefter var det som vanligt avfurnering på Norra Bantorget, toatömning i Hagalund och jag fick sedan lämna tågsättet på spår 48 eftersom det skulle in på verkstaden.
Sen var det bara att gå till parkeringen för att ta bilen och åka hem. Imorgon har jag fått nolldag eftersom jag börjar tidigt på onsdag morgon.