Egentligen hade jag fridag idag eftersom jag normalt skulle jobba i helgen som kommer, men jag har fått så kallade ”nolldagar” både på lördag och söndag eftersom jag redan har jobbat mina timmar i november. Dock finns det alltid lediga pass som man kan ta på övertid och så gjorde jag idag istället för att vara ledig.
Passet började klockan 15 men jag åkte hemifrån tidigare än vanligt för att hinna till skoaffären för att prova och hämta ut ett par vinterkängor till uniformen. Normalt har SJ ”skoprovning” nån dag under våren och hösten på åkstationerna runt om i Sverige. Jag tror att jag måste ha varit på semester när det var förra gången i Stockholm och nästa vecka är det ”uppsamlingsheat”, men då har jag Göteborgsturer inlagda och kommer att missa det även då och då får man gå till skoaffären istället. Jag valde ett par Ecco-kängor som jag hoppas blir varma och sköna om det skulle bli en kall vinter med mycket snö.
Första jobbuppdraget var att ta emot ankommande X2-tåg från Karlstad vid fyratiden och vända det i Karlberg, få stödfurnering på Norra Bantorget och sedan vid halv sex köra fram det till Centralen och lämna över till en Hagalundskollega som ska köra direkttåg till Göteborg. Karlstad-föraren som jag bytte av berättade att ventilationen var ur funktion i en av vagnarna och orsaken var att drivremmarna till ventilationsaggregatet hade gått sönder och ramlat bort. Vi gick för att kolla om något kunde göras för att få igång ventilationen. Det märktes direkt att luften inte var bra i vagnen när jag gick in i den – det var unket och varmt. De bägge drivremmarna var helt utslitna, så det var inte ens mening att försöka göra något. Eftersom tågsättet inte skulle ut till Hagalund (där verkstadspersonal finns) ringde jag driftstöd för att kolla vad jag kunde göra. Det jag funderade på visade sig vara lösningen – att ta en av drivremmarna från en annan vagn och sätta in i vagnen som var helt utan. På så sätt skulle ventilationen hoppa igång igen och förhoppningsvis skulle remmarna hålla i båda vagnarna tills tåget kom till verkstaden i Göteborg senare under kvällen. När jag lämnat över tåget på Centralen kunde jag gå upp till Personallokalerna för lite rast.
Vid kvart över sex stod jag vid spår 7 för att ta emot loktåget från Mora och göra rundgång på det, men det visade sig att jag inte behövde göra något. En av vagnarna var tvungen att bytas ut och därför skulle hela tågsättet ut till Hagalund och föraren som hade jouren på Centralen fick ta det uppdraget. Då fick jag ytterligare lite rast och passade på att köpa en korv inne på Centralstationen.
Sista rycket var att köra ett varv på Uppsala med ordinarie tågsätt det vill säga 9 vagnar och ett Rc6-lok i vardera änden. Avgång från Stockholm vid tio över åtta och retur från Uppsala tio över nio. Oj vad dimmigt det var när man kom norr om Ulriksdal. Tidvis var sikten max 50 meter men rätt som det var lättade det lite och så åkte man in i tjockan igen. Tur att man kört sträckan ett antal gånger så man vet hur det ser ut 🙂
Väl tillbaka i Stockholm blev jag avbytt och sen återstod bara att ta pendeln ut till Hagalund och där hoppa in i bilen och köra hem genom dimman.
Mamma har blivit opererad idag och är kvar på sjukhuset men jag har inte hunnit prata med henne ännu.