Jour

Tisdagen – som för övrigt bjöd på strålande solsken – bjöd också på eftermiddags-/kvällsjour i Hagalund med start klockan 14. Till en början var det lugnt men efter någon halvtimme plingade det till i telefonen att jag hade fått arbete. Vid halv fyra skulle jag gå ut på bangården till ett tågsätt och köra ner det till Centralen. Det var tydligen ett vakant pass som de inte lyckats få tag på någon förare till som nu hamnade på jouren. Tågsättet skulle egentligen bestå av ett Rc6-lok i ena änden och en så kallad manövervagn, det vill säga en personvagn med förarhytt, i den andra. Man kan säga att tekniken bygger på samma princip som när vi kör till Uppsala och har ett Rc6-lok i vardera änden. Man styr loket längst bak från förarhytten där framme och när man ska köra åt andra hållet går man till loket och kör därifrån – det behövs alltså ingen rundgång. Dock krävs det en särskild utbildning för att få köra manövervagnen och eftersom varken jag eller min jourkollega som skulle ta över på Centralen har den här utbildningen fick fordonsledningen planera ut ett lok till, så att det blev precis som en ”Uppsala-pendel” det vill säga ett lok i vardera änden. Det var inga problem att köra ner tågsättet och jag lämnade över till kollegan (som hade jouren på Centralen) som skulle köra till Eskilstuna.

Jag gick upp till Personallokalerna och skulle upprätthålla jourfunktionen på Centralen i drygt en timme till nästa uppdrag. Eftersom nattåget till Norrland som avgår från Stockholm vid 18-tiden är så långt blir man väldigt begränsad vilka spår man kan använda för avgång. Det är dessutom många tåg som avgår den tiden vilket gör att rundgången med loket kan ta tid då spåret bredvid nattåget måste vara ledigt. För att förenkla allt tar man ett lok och drar ner hela nattåget (med det ordinarie loket i andra änden) från Hagalund till Centralen och så kopplar man av ”dragloket” där och därmed är nattåget i princip klart för avgång på direkten. Jag skulle köra tillbaka ”dragloket” till Hagalund när nattåget avgått. Dock hade det blivit växelfel i Hagalund så inga tåg kunde komma ut från depån, så jag fick sitta knappt två timmar extra på Centralen innan nattåget till slut dök upp på spår 6. Under väntetiden passade jag på att äta min matlåda. Strax före klockan 20 kunde nattåget lämna Stockholm och snart därefter blev det grönt för mig och mitt lok och jag kunde köra ut till Hagalund och parkera det på anvisat spår i lokstallet.

Nu var det ungefär en och en halv timme kvar på jouren och under den tiden hände inget mer, så planenligt kunde jag lämna Hagalund och åka hem klockan 22.