Så var det dags att köra tjänstetåg till verkstaden i Örebro igen. Det var några månader sen sist. Ringde fordonsledningen och fick reda på att jag skulle ha tre personvagnar med mig och att depåpersonalen höll på att klargöra tågsättet på spår 31.
Jag gick ut och gjorde mig klar och fick åka iväg. När jag kommit mellan Strängnäs och Eskilstuna och körde i full hastighet (160 km/h) slog plötsligt en signal om från grönt till rött (det vill säga stopp) när jag var ungefär 100 meter ifrån den. Jag nödbromsade men bromsarna hann inte ens gå till innan jag passerade stoppsignalen och jag fortsatte flera hundra meter innan jag stod still. När jag kontaktade fjärrtågklareraren visade sig det vara ett tekniskt fel och jag kunde så småningom åka vidare efter att lämnat uppgifter om händelsen och fått tillstånd att fortsätta. En sådan händelse kallas ”OSPA” – Otillåten Stoppassage och var av kategori B det vill säga tekniskt fel. Man kan läsa mer om OSPA på Trafikverkets Webbplats.
Framme på verkstaden i Örebro tog personalen över och jag kunde gå för att äta lunch. Egentligen skulle jag ha fått ett annat lok på tillbakavägen, men verkstaden hann inte färdigt med det, så det fick bli samma Rc6-lok men jag fick tre stycken andra vagnar med mig. När jag lämnat verkstadsspåret och var färdig att åka tillbaka till Hagalund var det ungefär en halvtimme innan min körplan (tidtabell). Alla tåg har körplan (tidtabell) men kör man tjänstetåg eller godståg brukar man kunna få åka iväg lite tidigare om man är färdig. Det var dessvärre trångt på spåren från Örebro mot Arboga och jag skulle därför få invänta min ordinarie avgångstid. Dessutom höll ett godståg på att växla ihop vagnar och skulle snart blockera spåret framför mig, men tågklareraren hade ingen annan plats att ställa upp mig på så jag fick stå kvar där jag stod. Jag blev ”inparkerad” av godståget och fick vänta tills det åkt iväg. Då hade min avgångstid passerats med över 20 minuter.
Förseningen ställde inte till några extra problem för mig och eftersom jag kunde köra fortare än vad körplanen planerats efter, så hade jag strax efter Eskilstuna kört ikapp och låg istället före tidtabell 🙂
Framme i Hagalund kopplades vagnarna av och jag fick köra loket till stall. Därmed var arbetet slutfört och jag kunde åka hem.