Söndagens arbete började kvart över tolv och idag stod mitt loktåg inne i Nya Vagnhallen på spår 10. Det var ett Rc6-lok och sex personvagnar och destinationsskyltarna hade texten Mora. Jag körde ner till Centralen och hamnade på spår 6 där jag fick göra rundgång.
Klockan kvart i två blev det avgång och vi rullade iväg norrut från Stockholm. Precis när jag kom ut ur tunneln efter uppehållet på Arlanda blev jag uppringd av Fjärren som meddelade att det observerats ungdomar som uppehöll sig invid spåret strax före Knivsta. Så det blev till att sänka farten och köra med siktfart. Observationen stämde mycket riktigt – tre ungdomar i yngre tonåren gick innanför kontaktledningsstolparna på det högra spåret. Jag ringde Fjärren igen och meddelade mina iakttagelser och fick även lämna signalement på dem.
Resten av körningen fortlöpte utan konstigheter och efter uppehåll i Uppsala, Sala, Avesta-Krylbo, Hedemora och Säter kunde jag rulla in på spår 4 i Borlänge i rätt tid och blev då avbytt av en förare från Falun som skulle fortsätta till Mora. Jag gick till Personallokalen för att äta min matlåda och fortsatte sedan till hotellet för att ta det lugnt med TV-tittande i knappt tre timmar.
Vid halv åtta var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen för att få tillbaka tågsättet, som alltså varit i Mora och vänt. Det var massor med folk som skulle åka och ombordarna sa att det var så många stående inne i tåget att de hade svårt att ta sig igenom för att kolla biljetterna. Mellan Sala och Uppsala larmade tågskyddssystemet (ATC) för att bommarna vid en vägkorsning, en så kallad vägskyddsanläggning, inte fungerade som den skulle och jag fick bromsa. Bommarna stod på ”tre-kvart” men det blinkade rött i alla fall och det var bara en liten byväg, så det var ingen trafik ute och jag kunde passera utan fara. Jag ringde Fjärren och felanmälde.
När vi så stannade på spår 4 på Stockholm C fick jag göra rundgång igen och när bromsprovet var klart körde jag ut till Hagalund. Klockan hade nu blivit 23 och det var kö till toatömningen. Det fanns bara en personal i tjänst så det tog sin lilla tid. Det tog drygt 50 minuter innan jag hade kommit igenom. Sen blev det rundgång igen och efter det kunde jag gå mot utgången. Det hade nu blivit måndag och en halvtimmes övertid.