Torsdag

Dagens arbete började strax före klockan 15 och jag var som vanligt på plats i god tid så jag hann ta en kopp kaffe och en smörgås innan det var dags att göra något. Jag skulle till att börja med klargöra en X2:a som skulle gå till Malmö, men det visade sig att den redan hade varit ute i trafik och redan var klargjord. Alltså kunde jag ta det lugnt ett tag till innan jag gick ut till spår 21 på bangården.

När tiden var inne för avfärd ringde jag Platskontrollen och fick köra ner till Norra Bantorget för furnering och för att plocka upp ombordpersonalen. När allt var förberett rullade jag fram till spår 12a, där föraren som skulle köra till Malmö väntade. Första delen var därmed avklarad och jag kunde gå för att ta en och en halv timmes matrast.

Vid kvart i sju var det dags att gå ner till spår 17b för att lösa av föraren på ett ankommande tåg från Göteborg. Jag skulle vända det, så när jag fick klart från ombordpersonalen körde jag fram till vändspåren i Karlberg, där jag avaktiverade hytten och gick genom tåget för att komma till andra änden. Efter att ha aktiverat hytten och gjort kontrollerna vid hyttbyte ringde jag fjärren och fick direkt köra fram till Norra Bantorget, där tågsättet skulle städas och furneringen skulle kompletteras (så kallad stödfurnering). Sen var det dags att rulla fram till Centralen, denna gång till spår 10, där föraren som skulle köra till Göteborg tog över och jag fick ta rast igen.

Sista uppdraget var att vid kvart i nio byta av föraren på ett tåg från Göteborg. Det skulle sedan avfurneras på Norra Bantorget och efter att ha kommit igenom toatömningen i Hagalund hamnade jag på spår 17, där en från depåpersonalen genast tog hand om fordonet. För mig återstod bara att gå till parkeringen, sätta mig i bilen och lyssna på radiosportens referat från EM-kvalmatchen Sverige-Ryssland i fotboll medan jag körde hem.

Kommentarer är avstängda.