Kvart över 4 ringde alarmet och jag gjorde mig i ordning för dagens arbete. Klockan 5 checkade jag ut från hotellet och gick bort till SJs Personallokaler med min frukostpåse i handen. Efter att ha ätit frukosten och tagit ut färska fordonslistor gick jag ut till mitt 329 meter långa tåg på spår 3 – en X2-mult (alltså två hopkopplade enheter). Jag skulle köra morgonens andra direkttåg från Göteborg till Stockholm med avgång klockan 6. Det första direkttåget avgår fem minuter innan.
Vi kom iväg planenligt och satte fart mot huvudstaden. Innan Alingsås blev det ett balisinformationsfel i tågskyddssystemet (ATC) och jag tappade några minuter eftersom jag fick köra med reducerad hastighet i några kilometer. Efter Skövde ringde fjärren och meddelade att vi skulle få vänta några minuter på ett mötande tåg i Töreboda eftersom det pågår kontaktledningsarbete och därmed enkelspårsdrift på en sträcka.
Resten av resan gick utan problem, men det är svårt att köra in tid man en gång har tappat och vi anlände slutligen till spår 18 på Stockholm C knappt 15 minuter sent. När båda tågsätten var synade och klara kunde jag köra ut till Hagalund för att ställa mig i toatömningskön. När jag kommit igenom hamnade jag på spår 27 där jag lämnade fordonen. Därmed var dagens arbete slutfört och jag kunde åka hem. I morgon är det ledigt och på fredag är det kvällsjobb som gäller.