Måndag

Samma arbetspass som i tisdags stod till buds i dag. Alltså start strax före halv åtta. Gick sedan ut till spår 33 där tågsättet stod – Rc6-lok plus tre vagnar.

Sedan var det dags att åka ner till Centralen och strax efter halv nio var det avgång från spår 11. När vi kom till Vingåker (alltså sista uppehållet före Hallsberg) fick vi överta ett antal resenärer från Oslo-tåget, som också stannat där. Det var nämligen strömlöst i Laxå vilket berörde tågen på Västra Stambanan (mot t ex Göteborg) samt tågen till och från Värmlandsbanan (t ex Oslo-tåget). Det var flera tåg som stod uppställda i Hallsberg i väntan på att felet skulle bli avhjälpt så att de kunde åka vidare. För att inte helt ”korka igen” Hallsberg med uppställda tåg ställde man även upp tåg på andra ställen där det finns plattform (perrong) – t ex i Vingåker. Resenärerna från Oslo-tåget som klev på vårt tåg skulle stiga av i Hallsberg för byte till andra tåg och eftersom vi inte var berörda av elfelet i Laxå behövde vi inte ställas upp utan kunde fortsätta fram till Hallsberg.

Vårt ordinarie spår (spår 4) var upptaget av ett uppställt tåg när vi kom fram, så vi fick stanna på spår 2 i stället och där gjorde jag rundgång med loket. Mitt avbyte kom och tog över och fick sedan växla undan för att inte stå i vägen tills det blev dags för avgång efter en knapp timme. Jag gick bort till Personallokalerna för att ha ungefär tre timmars rast.

Vid tvåtiden var det dags att gå ut för att byta av föraren på ankommande tåg från Stockholm och växla ut tågsättet på bangården. Där gjorde jag rundgång med loket och vid halv fyra, efter att bromsprovet var klart, växlade vi fram till plattform igen. Tio i fyra avgick vi mot huvudstaden. Även i dag gick det bra att hålla tiden och jag stannade på spår 17b en minut före tidtabellen. När jag fått klart från ombordaren körde jag ut till Hagalund, där det blev ytterligare en rundgång och när den var klar gick jag mot parkeringen för att ta bilen och åka hem.