Tisdag

Egentligen skulle jag ha haft morgonpass både i dag och i morgon, men Korttidsplaneraren ringde i går och undrade om han fick ändra så att jag fick ett sent pass idag och i gengäld fick en nolldag i morgon och det gick bra för min del.

Strax innan halv ett parkerade jag bilen i Hagalund och tog sedan pendeln ner till Centralen. Där skrev jag ut dagens tågordrar, drack kaffe och pratade lite med kollegor innan det strax före klockan 14 var dags att gå ner till spår 12 för att ta över X2:an jag skulle köra till Göteborg.

Vid kvart över två var det avgång och jag rullade i väg. I höjd med Huddinge fick jag information i tågskyddssystemet (ATC) om att jag hade en stoppsignal någonstans framför mig. I tåglägesvyn i vår Trafik-app i Plattan såg jag att det var ett godståg som låg framför. Jag ringde fjärren som meddelade att jag skulle få ligga bakom godståget till Järna. När jag till slut passerade godståget efter att först själv ha haft uppehåll i Södertälje var jag redan 13 minuter efter tidtabell och jag tänkte att det här har ju börjat bra!

Efter uppehåll i Katrineholm fortsatte resan söderut och i Vretstorp måste man sakta ner till 40 km/h på grund av dåligt spårläge och i Töreboda gäller även där 40 km/h på bron över Göta Kanal. Förseningen hade nu stigit till runt 20 minuter och jag hade redan i utkanten av Stockholm fått ett trafikinfo per SMS om att det var stopp utanför Alingsås eftersom flera träd hade rasat över kontaktledningen …

Efter uppehållet i Skövde ringde jag fjärren i Göteborg för att kolla läget och fick då reda på att vi skulle få stanna i Herrljunga för att invänta beslut om vad som skulle hända med oss. Ganska precis klockan 17 stannade jag på spår 4 i Herrljunga efter att ha informerat passagerarna om vad som gällde. Jag har ju som bekant stått still i Herrljunga förut. Det dröjde inte så värst länge innan vi fick besked om att det skulle vara stopp vid Alingsås ända tills klockan 23 och därför skulle vi få åka buss resten av vägen till Göteborg. Relativt snabbt kom bussarna och tåget tömdes på passagerare. Vårt tågsätt skulle gå tillbaka mot Stockholm när personal och passagerare kom med buss från Göteborg, så jag låste tåget och gick till busshållplatsen.

På väg i bussen ner till Göteborg ringde Operativa Personalledningen och meddelade att man ändrat så att jag skulle få köra ett senare tåg tillbaka till Stockholm, eftersom jag inte skulle hinna ner i tid till det jag var planerad att köra. Dessutom var jag tvungen att ha rast innan jag kunde fortsätta jobba.

Vi anlände till Göteborg C ungefär två timmar senare än plan och jag fick nu en timmes rast, då jag kunde äta min matlåda innan jag vid halv nio skulle köra den så kallade ”nattugglan” det vill säga sista tåget från Göteborg som har planerad ankomst i Stockholm en kvart före midnatt.

Man höll fortfarande på att laga kontaktledningen vid Alingsås men ett spår var öppet för trafik. Dock var det tågkö och vi fick vänta tills det blivit vår tur innan vi kunde fortsätta. Två norrgående godståg låg dessutom framför och hindrade vår framfart. När vi lämnade Skövde var vi nästan 40 minuter efter tidtabell och det höll i sig hela vägen upp till Stockholm. I Flen fick vi byta spår till det som man normalt kör söderut på eftersom det norrgående spåret var avstängt på grund av flera nattliga banarbeten. När jag till slut stannade på spår 10 på Stockholm C var vi 46 minuter sena. Därefter väntade avfurnering på Norra Bantorget och sedan toatömning i Hagalund innan jag hamnade på spår 10 inne i Nya Vagnhallen där jag lämnade tågsättet och gick mot bilparkeringen för att åka hem två timmar och 40 minuter senare än planerat. I morgon är det ledigt (nolldag) och på torsdag är det fridag, men på fredag är det dags igen för en jobbarhelg.