Söndag

Ett eftermiddags-/kvällspass fick avsluta den här veckans arbete. Började klockan 15 i Hagalund och skulle egentligen ha klargjort ett X2-tågsätt som skulle gå till Malmö. Idag skulle man dock köra ner ett extra tågsätt till Skåne och då tog man helt enkelt och använde ett par multipelkopplade X2:or som kom från Göteborg. Det blev en så kallad snabbvändning i Hagalund och jag stod och väntade när tågsättet stannade på spår 10 i Nya Vagnhallen. När städning och vattenfyllning var klart kunde jag börja rulla ner till Centralstationen och spår 12, där tåget först skulle furneras innan resenärerna fick kliva på. Jag blev avbytt av föraren som skulle köra ner till Malmö och gick till Personallokalerna för att ta lite rast.

Även nästa uppdrag för mig blev ändrat. Meningen var att jag skulle ta emot ett tåg från Göteborg när det kom till Stockholm och vända det i Karlberg för att sedan stanna till på Norra Bantorget för stödfurnering innan jag levererade det till avgångsspåret på Centralen. Dock hade det ankommande tåget från Göteborg blivit inställt på grund av att det på turen innan (från Stockholm till Göteborg) blivit bombhotat i Laxå. Alltså saknades det ett tågsätt och jag fick ta pendeln ut till Hagalund igen för att gå till spår 36 och börja klargöra ett nytt fordon. Eftersom det från början inte var planerat att sättas i trafik idag var det ostädat och vattentankarna var heller inte fyllda. Jag ringde Platskontrollen som skulle skicka ut folk. Efter ett tag kom det ett gäng städare som snabbt och smidigt gjorde fint i tågsättet medan jag fortsatte med klargörningen.

När jag var klar kunde jag sätta kurs på Norra Bantorget där furnering skulle ske och när jag stod där och väntade passade jag på att fylla vatten i tre av vagnarna där det indikerades låg vattennivå. När ombordarna tagit plats kunde vi köra fram till spår 10 och där blev jag avbytt av föraren som skulle köra tåget till Göteborg. Jag gick upp till Personallokalerna igen för en kort rast innan jag gick ner till spår 17b dit dagens sista uppdrag skulle rulla in vid tio i nio. En X2:a från Göteborg som jag skulle köra till Hagalund. När jag fått klartecken från ombordarna körde jag fram till avfurneringsplattformen vid Norra Bantorget och nästan direkt dök Cateringservice upp för att plocka ut all mat. Sedan fortsatte jag till Hagalund, där jag efter toatömningen fick lämna fordonet på spår 48 utanför verkstadsporten. I och med det var det slut på uppdrag och jag kunde börja gå mot utgången och sen sätta mig i bilen och åka hem.

I morgon har jag en så kallad ”nolldag” som man får när man antingen jobbat långa pass och på så sätt fått för mycket arbetstid under månaden eller som i mitt fall när man växlar mellan kväll och tidig morgon och på grund av det inte kan få en fridag (som måste bestå av minst 36 timmars ledighet). Med andra ord börjar jag tidigt på tisdag.