Idag hade jag samma pass som i måndags, men nu kunde jag ta hela passet eftersom jag hade 11 timmar och 2 minuters nattvila 🙂
Var på jobbet vid 6-tiden och plockade ut tågordrar med mera och gick sedan ut till spår 29 där ”mina” multipelkopplade X2:or stod klargjorda. Jag gick upp i förarhytten och kollade att allt verkade stämma. Dock la jag märke till att vagnsnumreringen på dörrskyltarna var omkastad. När man kör söderut med multipelkopplade enheter så är första enheten vagn 1 till 7 och andra enheten är 8 till 14. Nu var det tvärtom och jag försökte mig på att knappa om vagnsordningen men lyckades inte och det började bli dags för avfärd ner till Norra Bantorget för furnering. Jag tog beslutet att ringa mig klar till Platskontrollen och avvakta med numreringen.
När jag stannat på Norra Bantorget gick jag till första tågsättets andra ände d v s manövervagnen eftersom vagnsskyltningsdatorn sitter där. Jag tryckte på reset-knappen och när datorn startat upp igen efter någon minut knappade jag in tågnumret igen och gick sedan ut för att kolla hur det blev. Voila – nu stämde vagnsnumreringen! 🙂
Ombordpersonalen anlände som vanligt i taxi och gick ombord för att fixa i ordning och när allt var klart körde jag fram till spår 12 som var vårt avgångsspår. När avgångstiden vid kvart över åtta var inne sköt jag spaken framåt och så åkte vi iväg. Resan gick väldigt bra om jag får säga det själv – inga konstiga fel dök upp, men det är svårt att hålla tiden delvis beroende på hastighetsnedsättningar på grund av dåligt spårläge, delvis på grund av kontaktledningsarbetet mellan Laxå och Töreboda samt delvis på grund av att man inte kan köra för fullt med multipelkopplade X2:or eftersom det skapar svaj på den bakre enhetens strömavtagare. Som mest var vi 13 minuter efter tidtabellen men jag lyckades köra in lite efter Alingsås, då vi fick passera precis innan ett pendeltåg skulle avgå. Slutresultatet blev 7 minuter sen ankomst till Göteborg C.
Jag fick avbyte direkt och gick till Personallokalerna för att äta mat och ta det lugnt innan det strax efter klockan 13 var dags att gå ut för att förbereda återfärden. Nu var det en ”enkel” X2:a. Strax efter halv två fick jag avgångssignal och körde iväg. Det flöt på och inga konstigheter dök upp förrän efter Södertälje då jag fick stanna vid en signal som lyste rött. Jag visste redan vad det handlade om eftersom vår (SJ’s) trafikledning hade informerat via SMS om att det var ett spårfel mellan Södertälje och Flemingsberg. Jag ringde Trafikverkets trafikledning (fjärrtågklareraren) som meddelade att det var ordergivning som gällde för att få köra vidare. Jag hade redan rätt blankett framme och fyllde i den enligt tågklarerarens anvisningar. När allt var rätt uppfattat fick jag grönt och fick köra i max 30 km/h i några kilometer och sedan kunde jag öka farten igen. Vi blev ungefär 10 minuter sena på grund av spårfelet men sedan hade jag grönt ända in till Stockholm C och när jag stannade på spår 17b var det 6 minuter efter plan. Ganska ok ändå tycker jag!
En kollega som skulle köra tågsättet till Göteborg igen kom och bytte av mig och det innebar slutet på dagens pass för mig och jag kunde ta pendeln ut till Hagalund.