Onsdag

Ännu ett tidigt pass på raken den här veckan. Åkte buss ner till Västerås C vid kvart i fem på morgonen och tog sedan Stockholmståget vid halv sex. Det var detta tåg jag skulle byta av när det anlände till Stockholm C, så jag var på plats från start 🙂

Jag bytte av föraren och körde ut till Hagalund. Det var två multipelkopplade X40-tågsätt – ett tvåvagnars och ett trevagnars. På spår 20 kopplade jag isär dessa och så kom en så kallad ”fordonsförflyttare” från depåpersonalen och körde iväg med tvåvagnarsdelen. Jag gick till spår 17 där det stod en annan tvåvagnarsenhet och började klargöra den. Fordonsförflyttaren kom och flyttade enheten till spår 20 där den kopplades ihop med trevagnarsdelen som jag kom med. Jag fortsatte klargöra och fick ringa driftstöd ett antal gånger på grund av problem med falska indikeringar i signaltablån. Vi kom inte till rätta med problemen, men det var absolut inget säkerhetsrelaterat så enheten skulle få gå i trafik under dagen och den var redan inplanerad på verkstadsbesök kommande natt. Jag körde ner till Centralstationen igen och lämnade över fordonet till samma förare som jag bytte av två timmar tidigare.

Sen hann jag med en kopp kaffe och en frukt i Personallokalerna eftersom nästa tåg jag skulle byta av var en kvart försenat. Gick sedan ner till spår 19 där en trevagnars X40 dök upp. Jag bytte av föraren och så körde jag ut den till Hagalund och så kom Fordonsförflyttaren med den tidigare bortkörda tvåvagnarsenheten och kopplade ihop med den jag precis kört dit. Efter ett tag var det dags att köra ner till Centralen igen och lämna över till samma förare som jag bytte av nån timme tidigare och där tog mitt arbetspass slut. Nu skulle jag bara invänta ett tåg som jag kunde åka med för att komma hem till Västerås. Jag gick upp till Personallokalerna igen och träffade en förarkollega från Falun som jag satt och pratade med. Då ringer Operativa Personalledningen och frågar om jag är kvar på Centralen och kan tänka mig att jobba lite extra. Nattåget från Narvik har blivit tre timmar sent och det behövs en förare för att köra ut till Hagalund och jourföraren är redan upptagen med annat jobb. Jag sa att jag kunde hjälpa till och när det var dags gick jag ner till spår 10.

När tåget stannat frågade jag föraren om det var ett ”vanligt” Rc-lok och han svarade att det inte var det – det var ombyggt för att kunna köra på Bottniabanan där det är ett helt nytt signalsystem. Jag har varken utbildning på själva signalsystemet (vilket inte spelar någon roll i det här avseendet eftersom det är det vanliga ATC-systemet i Stockholm) eller på fordonsenheten som sitter i loket, så jag får inte köra sådana lok. Jag ringer Operativa igen och förklarar och de säger att de har missat det, men undrar om jag istället kan hämta reservloket på Centralen och koppla på och köra ut nattåget på det sättet. Jag gick bort till loket som står bredvid Arlanda Express och startar upp det. Fjärren ringer och undrar när vi kan köra eftersom nattåget står i vägen och jag förklarar att vi måste växla fram reservloket och koppa på först. Väl framme på spår 10 (och 8 eftersom nattåget är över 350 meter långt) har nattågsföraren förberett allt och kopplar ihop när jag gått emot.

När bromsprovet är klart får vi grönt på en gång och jag kan rulla ut mot Hagalund. I toatömningen tar det ett tag när 13 vagnar ska tömmas, men det var i alla fall två personer som jobbade där. Fick sedan köra in i Nya vagnhallen där jag bara fick lämna allt eftersom det inte gick att få loss reservloket från resten just då på grund av att spåret framför var blockerat.

Sedan kunde jag lifta med ett tjänstetåg ner till Centralen igen där jag hoppade på ett tåg för att komma hem till Västerås.

Imorgon är det ledigt men på fredag är det dags igen.