Onsdag

Tjugo över sex började onsdagens pass, så redan 4.30 satt jag i bilen på väg mot Hagalund. När jag parkerat bilen gick jag till pendeln och åkte ner till Centralstationen, där jag skrev ut dagens tågordrar och fordonslistor. Sedan kunde jag unna mig en kopp kaffe och en smörgås innan det var dags att gå ner till spår 17b för att byta av föraren på ankommande dubbeldäckare från Linköping. Vid kvart över sju var det avgång från Stockholm C och destinationen var Gävle, med uppehåll på Arlanda samt i Uppsala och Tierp.

När det var synat och klart på Gävle C fortsatte jag som växling till depån, där jag lämnade fordonet utanför tvätthallen enligt anvisning. Jag beställde en taxi för att ta mig till personallokalerna inne i centrum, där jag fick en dryg timmes rast innan det var dags att gå ner till järnvägsstationen för att byta av föraren på ankommande tåg söderifrån.

Jag bytte ände och förberedde mig för avgången som var tjugo över elva. Det här tåget hade Stockholm som slutstation med uppehåll endast i Uppsala och på Arlanda. Väl framme på spår 5 på Centralen gick jag till andra änden för att förbereda för multipelkoppling. Ytterligare en X40 kom ner från Hagalund och vi kopplade ihop de båda fordonen. Sedan blev jag avbytt och kunde gå till personallokalerna för att äta en sen lunch i låda.

Som avslutning på dagen hade jag ett varv på Uppsala med 9 personvagnar och ett Rc6-lok i vardera änden. Det var lite ringrostigt i början eftersom det var ett tag sedan jag körde ett Uppsala-tåg, men det gick ganska bra ändå. Tillbaka i Stockholm blev jag avbytt och gick direkt till pendeln för att ta mig ut till Hagalund och sedan ta bilen hem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.