Igår hade vi så kallad ”stationär praktik” ute på bangården i Hagalund, vilket för vår del innebar att vi simulerade att vi skulle hämta ett havererat X2-tågsätt med ett Rc-lok. Eftersom X2:orna har automatkoppel och Rc-lok har skruvkoppel måste det monteras ett övergångskoppel mellan fordonen för att allt ska fungera. Övergångskopplet väger 58 kilo och är minst sagt otympligt att hantera och det är mycket värt att ha fått prova på under lugna förhållanden på en bangård med instruktörer närvarande innan man eventuellt råkar på det i skarpt läge.
Idag var det dags för examen och vi började direkt klockan 9 med det skriftliga provet. När det var klart fick vi gå ut till ett X2-tågsätt med examinatorn för att få lite ytterligare information och tips om de X2:or som har särskild utrustning för att kunna köra över till Danmark. Efter det fick vi våra examensbevis och vi får nu förutom Rc-lok även köra X2:or 🙂
Efter lunch fick vi information om det lite speciella, förenklade signalsystemet som Malmö Central och Citytunneln är utrustade med. Därefter kunde vi åka hemåt och för min del innebär det två dagars ledighet innan det blir jobbarhelg med start tidigt på lördag morgon.